Aj trest má svoje pravidlá

Trest i odmena sú nesporne súčasťou výchovy. V poradni rodičom navrhujem, aby sa naučili – u malých detí to ide ľahšie – správanie dieťaťa predvídať. Často sa tak vyhnú nepríjemným situáciám aj nutnosti trestať.

Trest sa používa tam, kde boli prekročené nejaké pravidlá a je potrebné dosiahnuť nápravu. To je všeobecné vymedzenie trestu. Aby bol trest účinný, hlavne ak ho chceme využiť pri výchove dieťaťa, je na to potrebná určitá „kvalifikácia“. Aby sme mohli dieťa správne trestať, teda správne vychovávať, musíme poznať a dodržiavať tieto pravidlá:

1. bezpodmienečne nutný predpoklad – musím mať dieťa rád(rada)

2. viem, že pochopilo, prečo ho trestám

3. netrestám v afekte, zo zlosti, z rozčúlenia

4. môj trest je primeraný (veku, situácii)

5. môj trest dieťa nezosmiešňuje, neponižuje a neuráža

6. trest rieši konkrétnu situáciu, nesmie pokračovať neurčitý čas

7. keď už trest zvolím, musím v ňom byť dôsledný, len tak je účinný

ad 1) Ak mám dieťa rád – či už ako trestajúci rodič, alebo trestajúci pedagóg – ľahko dodržím ďalších šesť bodov.

ad 2) Nemá napríklad zmysel trestať batoľa za rozliatie čaju pri raňajkách, lebo viem, že to neurobilo schválne.

ad 3) Ponúkam zjednodušenú situáciu: Idem na návštevu ku svokre, ktorá s výchovou nikdy nemala ani najmenší problém, a cestou sa moje dieťa zamaže.

ad 4) Nie som proti (dôraznému) capnutiu dieťaťa za to, že sa nám cestou po meste vytrhlo a vbehlo na cestu. Mal by nasledovať „pohovor“, prečo sa to nerobí. Na druhej strane nezbijem dieťa za to, že rozbilo hrnček po babičke. Moja chyba, mala som ho dať na bezpečnejšie miesto.

ad 5) Tieto formy trestu naberajú na obrátkach s pribúdajúcim vekom. Vždy sa však chráňme takýchto trestajúcich výrokov: nemám ťa rada, počkaj, až príde otec, ten ťa zbije, alebo encyklopedických pomenovaní cicavcov.

ad 6) Súvisí s bodom 2. Keď dieťa rozumie, za čo ho trestáme, mali by sme trest včas ukončiť, odpustiť. Rozhodne neodporúčam trest preťahovať na niekoľko dní. Dieťa by malo zaspávať v pozitívnej atmosfére, s vedomím, že všetko sa vyjasnilo.

ad 7) Neistota, neorientovanosť i v trestoch spôsobí v dieťati zmätok. Malo by sa učiť jednoznačne rozoznať, čo smie a čo nie.

Uhlov pohľadu na otázku, aký účinný je ktorý druh testu, je mnoho. Môj pohľad vychádza z postojov súčasných rodičov, ako sa s nimi stretávam v pedagogicko-psychologickej poradni.

Na Babywebe tiež nájdete:

Aká som matka?
Adopcia
Nástrahy vzťahu matky a dcéry

12.6.2011 9:02| autor: Anna Krontorádová
Viac o téme: batoľadieťamatky

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa k odberu nášho newsletteru alebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist