Ako poraziť krízu alebo hurá na nákupy

Je to priam taký náš malý krízový folklór. Samozrejme, kritizovaný ostošesť. Nákupy u susedov v Maďarsku, Poľsku, Česku, prípadne aj na Ukrajine… Lacné, výhodné, dobrodružné. Nechajme na chvíľu bokom otázku domácich národohospodárskych strát a „cudzích“ ziskov a pozrime sa na vec z pohľadu obyčajného ľudského žitia a prežívania.

Pravda je, že takáto prax nesúvisí výhradne s krízou. Elektronika, benzín, cigarety, alkohol, mäso, kozmetika – čo si len predstavíte a čo sa momentálne oplatí – sa vonku vo veľkom i v malom nakupuje, odkedy je to možné vzhľadom na otvorenosť našich hraníc. Hoci aj v hlbokom socializme sa koniec koncov chodilo za topánkami do NDR, na handričky a kozmetiku do Budapešti, pre gurmánsky zážitok z husaciny či klobások do Győru a tak ďalej.
Kedysi, samozrejme, len tam a potiaľ, pokiaľ sa smelo, a s obmedzeniami dnes už možno videnými skôr z tragikomického nadhľadu. Bez ohľadu na to, či si to uvedomujeme a priznávame: lákala nás a naďalej láka nielen úspornosť. Zážitkom jednoducho ostáva aj v súčasnosti tak veľmi limitovaná prémia rôznosti a rozmanitosti. V globalizovanom svete konzumujeme rovnaké značky a chute jogurtov, syrov, mydiel… čohokoľvek.

Ľudia však radi hľadajú a nachádzajú odlišnosť, tešia sa z úlovkov iných chutí, vôní i sprievodných zážitkov. Niekedy je samotná cesta významnejšia ako tovar a nákup, podobne, ako je to s rybármi a rybačkou. Za každých okolností nie je najdôležitejšie čosi uloviť, pripraviť a zjesť. Niekedy ide o to vybrať sa na ryby a byť na rybách. Spojiť prostriedok s cieľom, príjemné s užitočným, vysvetliteľné s nevysvetliteľným.
Kto má možnosť, príležitosť a čas, cestuje čo najďalej a „vo veľkom“ za dojmami a poznaním, vnímaním iného, nevídaného, odlišného. Kto nemá peniaze, silu alebo vôľu, môže zažiť zmenu a urobiť radosť sebe i rodine aj na drobnom susedskom nákupe.
Napokon ani dieťa v škôlkarskom veku z nepochopiteľných dôvodov neuverí tomu, že kopčeková zmrzlina v centre Viedne je totožná s tou z vášho sídliskového supermarketu. Nie je to tak?
Zdroj: Pravda

Viac o téme: dieťazážitok

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa na odber nášho newsletteru vyplnením svojej e-mailovej adresy.

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

* Newslettery vám budeme zasielať najdlhšie 3 roky alebo do vášho odhlásenia. Viac informácií na e-mailovej adrese: gdpr@babyweb.sk.

Na tomto webe spracovávame cookies potrebné pre jeho fungovanie a analytiku, v prípade súhlasu tiež cookies na účely cielenie reklamy a personalizáciou reklám. K tomu využijeme partnerov pre sociálne médiá, inzerciu a analýzu. Viac informácií o nastavení cookies nájdete tu.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist