Príkrmy, ako na nich?

Prvé mesiace po pôrode by malo byť dieťa len dojčené. V období, kedy materské či dojčenské mlieko už neposkytuje dostatočnú energiu a živiny, určí zavedenie nemliečnej stravy na základe fyziologického vývoja dieťaťa lekár, u zdravých dojčených detí je to okolo 6. mesiaca, u nedojčených detí to môže byť okolo 4. mesiaca. Strava dieťaťa do 3 rokov je veľmi dôležitá, pretože utvára balíček zdravia, z ktorého bude čerpať celý svoj život.

Imunitný systém batoliat sa postupne vyvíja. Ide o odpoveď organizmu na vonkajšie faktory, čím sa ich obranyschopnosť neustále posilňuje. Jedlo, ktoré dieťaťu podávame, podporuje prirodzenú obranyschopnosť a pomáha tak efektívne čeliť mnohým chorobám. Ako rodičia môžete podporiť imunitný systém aj kvalitnou a vyváženou stravou. Máme širokú škálu možností vyberať z množstva potravín práve tie, ktoré sú nutrične bohaté a sú dobrými zdrojmi nielen vitamínov a minerálov, ale aj prebiotík, probiotík či esenciálnych mastných kyselín.

Medzi tie najvýznamnejšie prvky patrí železo, ktoré dieťa pre svoj vývoj potrebuje mnohonásobne viac ako dospelý človek. Nájdeme ho napríklad v mäse, mäsových vývaroch, repe, strukovinách, obilninách, obohatených mliekach apod. Ďalším významným prvkom je bezpochyby zinok, ktorý zohráva dôležitú úlohu pri imunitných reakciách a hojení rán. Medzi vhodné zdroje pre deti patria napr., obilniny, strukoviny, kvalitné mäso. Rovnako významnými prvkami sú aj vitamín D3, vitamín C aj A. Všetky tieto nutrienty sa budú vzájomne podporovať, ak budú v prirodzenej forme a vyvážene zakomponované na zdravom tanieri celej rodiny.

Pretože to, čo dieťa je, je obrazom toho, čo jedia a pripravujú rodičia a najbližšie okolie. A rovnako ako chute dospelého, tak aj chute dieťaťa sa menia. Nezabúdajte, že strava do jedného roku dieťaťa nesmie obsahovať pridané soli, cukry ani korenie.

Kedy začať prikrmovať a čo je vhodné?

Počas dojčenia, môžeme začať prikrmovať, ideálne okolo 6. mesiaca. Pokiaľ je dieťa na náhradnom mlieku, začína sa s príkrmami o niečo skôr. Začnite s mrkvou, tekvicou, cuketou, batatmi – je to sladká zelenina, ktorá deťom chutí, pretože aj materské mlieko je prirodzene sladkasté. Postupne pridávajte guľatozrnnú, mliečnu ryžu, či ryžu natural, pšeno, quinou atď. Akonáhle si dieťa zvykne na chuť jednotlivej potraviny, zaradzujte ďalšie. Postupne pridávajte brokolicu, cibuľu, petržlen, karfiol, kaleráb, repu, hrášok, atď. Od ukončeného 9. mesiaca zaradzujeme aj malé množstvo strukovín – a to červenú šošovicu a v ďalšej fáze cícer, ktorý je pre deti dobre stráviteľný. Ovocie zaradzujeme najskôr tuzemské ale až vo chvíli, kedy už nejaký čas podávame zeleninu a obilniny.

Ako zeleninu pripravovať?

Ideálna úprava zeleniny je na pare v parnom hrnci na zachovanie vitamínov a minerálov, môžeme ju aj povariť cca. 10-15 minút vo vode a zeleninový vývar potom do pokrmu rozmixovať. Akonáhle je zeleniny mäkká, všetko prepasírujeme a pokvapkáme kvalitným olejom, a to ideálne BIO repkovým alebo BIO tekvicovým. Hotové príkrmy majú v tomto výhodu – sú pripravované šetrnou cestou, ktorá nepoškodzuje vitamíny a minerály obsiahnuté v surovinách. Pokiaľ vám čas neumožní domácu prípravu, môžete siahnuť aj po hotovom príkrme. Na českom trhu je na výber naozaj bohatá škála ovocných, zeleninových, ovsených či mäsových variantov.

Opatrne s mäsom

Mäso je najprirodzenejším zdrojom bielkovín. Je preto potrebné s ním zaobchádzať veľmi opatrne.  Do jedálnička začíname zaradzovať mäso králičie, teľacie a kvalitné kuracie v bio kvalite. Začíname s malým množstvom alebo v podobe vývarov do polievok. Ak ide o kvalitnú čerstvú rybu, môžeme ju do jedálnička zaradiť už počas 1. roka života, ideálne 1x týždenne.

Pitný režim

Materské mlieko, alebo ak je podávané iba náhradné mlieko, plne pokryje zdroj tekutín. Akonáhle začneme s prikrmovaním, podávajú sa tiež ďalšie zdroje tekutín – neskôr je dieťa na pevnej strave a materské mlieko by už malo slúžiť len ako „mliečny nápoj“. V tomto období už zaradzujeme do pitného režimu aj kvalitnú dojčenskú výživu, bylinkové alebo ovocné čaje.

9.2.2018 11:19

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa na odber nášho newsletteru vyplnením svojej e-mailovej adresy.

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

* Newslettery vám budeme zasielať najdlhšie 3 roky alebo do vášho odhlásenia. Viac informácií na e-mailovej adrese: gdpr@babyweb.sk.

Webové stránky používajú na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýze návštevnosti súbory cookie. Informácie, ako tieto stránky používate, zdieľame so svojimi partnermi pre sociálne médiá, inzerciu a analýzy. Pre viac informácií o nastavení cookies nájdete tu.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist