Európsky test autosedačiek 2007

Aj v systéme testovania výrobkov nastávajú zmeny, aby testovanie držalo krok s vývojom či dokonca, aby ho trochu predstihlo. A tak po dlhých rokoch nastalo lúčenie.

Do detských autosedačiek už sadli pokusné figuríny P-Dummys, nahradila ich vyspelejšia generácia, Q-Dummys. Nové „umelé deti“ rôzneho veku sú oproti svojim predchodcom pružnejšie a prispôsobivejšie a ešte viac prešpikované senzormi, ktoré v priebehu crash testov posielajú do počítačov dôležité hodnoty, napríklad o záťaži a čase, kým dôjde k pohybu tela dieťaťa. Hrubá karoséria Golfu IV, v ktorej sa detské autosedačky testovali pri čelných a bočných nárazoch, sa nahradila päťdverovým vozom Opel Astra. Ďalšou zmenou prešlo aj samotné hodnotenie – správanie autosedačiek pri bočnom náraze sa oproti predchádzajúcim testom intenzívnejšie odráža na hodnotení ich kvality.

Tohtoročný test sa zameral na 27 detských autosedačiek, ktoré pokrývajú všetky normové skupiny; s výnimkou jednej – ide o viacrozsahovú skupinu I/II/III, ktorú reprezentujú iba dva modely. Aj keď by sa mohlo zdať, že ide o výhodný nákup (namiesto troch sedačiek pre dieťa sa kúpia iba dve – do 9 kg a potom od 9 do 36 kg, takže sa nejaký ten peniaz ušetrí), realita svedčí o opaku: batoľatá či staršie deti, avšak drobnejšieho vzrastu, sa v sedačkách s masívnym čalúnením po stranách a s vysokým záchytným korpusom nebudú cítiť dobre a budú hlasno protestovať. Ak dáme bokom pohodlie dieťaťa a pozrieme sa na bezpečnosť, patria oba tohtoročné testované modely k tým najhorším (podobne to bolo aj so zástupcami v predchádzajúcich rokoch). A pretože všetci máme radi svoje deti, preto im do áut kupujeme sedačky, aby ich chránili, je dobré dodržovať postupnosť: najskôr vybrať zo skupiny 0+ (do 13 kg; modely zo skupiny 0, tj. do 9 kg, môžu byť pre niektoré deti čoskoro malé), potom zo skupiny I (9 až 18 kg) a nakoniec prejsť ku skupine II/III (15 až 36 kg). A ešte posledné vstupné informácie. Medzi tohtoročnými testovanými modelmi nájdete niekoľko výrobkov, s ktorými ste sa mohli stretnúť už v minulom roku. Úmyselne sa znovu kúpili a znovu zaradili do skúšok, aby sa v novom testovacom programe preverila miera ich bezpečnosti (ale aj komfortu pre dieťa).

Plesáte nad Maxi Cosi CabrioFix, ktorá bude tou pravou sedačkou pre vaše bábätko? Nie div, je to jediný výrobok, ktorý si z testu odnáša »veľmi dobrú« (ale pozor! toto hodnotenie niektorým modelom uniklo o onen povestný vlások, vedľa slovného hodnotenia sledujte aj číselné). A teraz nadšenie asi schladíme. Vlastníte auto s kotvovými príchytmi na detské autosedačky systému Isofix? Áno? Tak môžete mať tú najlepšiu sedačku z testu, ak však na jej prichytenie prikúpite základnú EasyFix a pokiaľ budete používať nastaviteľnú podpornú nohu, tak nie. Ešte chýba posledná „maličkosť“ – overiť, či je vaše auto uvedené v zozname podporovaných typov vozidiel výrobcu autosedačky. Je v zozname? Tak nie je čo riešiť. Teraz budeme uberať. Z vybavenia a najmä z hodnotenia. Keď na inštaláciu základne, do ktorej pripevníte sedačku, použijete trojbodový bezpečnostný pás vozidla, miera bezpečnosti modelu Maxi Cosi CabrioFix sa zníži; pri testoch bola vyhodnotená ako »dobrá«. Keď budete šetriť a k sedačke nekúpite základňu, klesá jej bezpečnosť a je už iba »uspokojivá«. Dôležitý dodatok: Povedané platí nielen pre Maxi Cosi, ale aj pre ostatné výrobky, ktoré sa dajú používať so systémom Isofix i bez neho. A znovu zopakujeme: Pred nákupom akejkoľvek sedačky systému Isofix je nutné si vozidlo, či už s kotvovými príchytmi, skontrolovať, či je uvedené v zozname toho-ktorého výrobcu; najaktuálnejšiu verziu zoznamu nájdete na internete. Majitelia minivanov, ktorí sa rozhodnú pre sedačku Isofix s podpornou nohou, by si mali dať veľký pozor, či sa po inštalácii neopiera o podlahovú odkladaciu priehradku. Existuje zvýšené riziko, že sa pri havárii priehradka prerazí a detská autosedačka stráca potrebnú podporu.

Najlepšie testovaná univerzálna autosedačka skupiny I (od 9 do 18 kg), ktorá sa pripevňuje trojbodovým pásom vozidla, je model Kiddy Infinity Pro. Vyslúžil si »dobré« celkové hodnotenie (1,6) a len o vlások mu unikla najvyššia známka. Úplná väčšina detských autosedačiek je deklarovaná ako univerzálna, teda vhodná do väčšiny sériovo vyrábaných vozidiel. Môže sa však stať, že kúpite univerzálnu sedačku a do vášho auta nebude „pasovať“. Dôvody? Krátky bezpečnostný pás vozidla (pri skupinách 0 a 0+), sedačka je mohutná, vysoká, má príliš šikmý sklon a dieťaťu sa zle sedí, neumožňuje pevné zafixovanie, kýve sa, v miernej zákrute sa stáča do strany. Ak odhalíte slabé miesta sedačky až po kúpe, môže sa ľahko stať, že s reklamáciou neuspejete: vo väčšine návodov je upozornenie, že existujú výnimky vozidiel, do ktorých daná univerzálna sedačka nie je vhodná. Problém je však v tom, že oné výnimky vozidiel nie sú v návode konkrétne uvedené. Vyhnúť sa prechmatu môžete jediným možným spôsobom: vydať sa do obchodu s autom (a, samozrejme, aj s dieťaťom) a skúšať.

V normovej skupine II/III obsadila najlepšiu pozíciu autosedačka systému Isofix Römer KidFix (od 15 do 36 kg), ktorej uniklo najvyššie celkové hodnotenie kvality o dve desatinky. Jej bezpečnosť bola »dobrá« (2,2). Vhodné je, aby detské autosedačky pre väčšie deti mali nastaviteľnú výšku opierky hlavy; niektoré tak deti „odprevadia“ až do 150 cm ich výšky, takže odpadne používanie samotného podsedáka. Lenže zradiť môže vlastné auto. U väčšiny malých vozidiel sa dá vzhľadom na výšku strechy využiť sedačka iba do 135 cm (cca). A opäť platí: sledujte informácie najmä na stránkach výrobcov autosedačiek, aby ste sa vyhli problémom. Aj keď u detských autosedačiek je miera ich bezpečnosti na prvom mieste, nedajú sa v žiadnom prípade podceňovať ďalšie faktory – montáž do vozidla, obsluha a pohodlnosť pre dieťa. Už v minulom roku sme dávali na vedomie, že sa na trhu môžete stretnúť tak s „múdrymi“, ako aj s „hlúpymi“ autosedačkami (sú vybavené omologačným štítkom). Tie „múdre“ sú vybavené aj upínacím mechanizmom, ktorý zviera diagonálny bezpečnostný pás vozidla; sedačka potom pevne sedí na mieste. „Hlúpe“ autosedačky upevňujúci mechanizmus nemajú, čo sa odráža na zníženej bezpečnosti dieťaťa. Pás vozidla sa musí pri každom použití uťahovať na dvoch miestach a aj napriek tomu môže dochádzať k nežiaducemu pohybu autosedačky pri brzdení či náraze. Čím zložitejšia montáž, tým vyššie riziko chybnej obsluhy. A práve zlá obsluha často vedie k zlyhaniu detskej autosedačky pri nehodách.
Kto už má svoje skúsenosti, dobre vie, že dieťa sa musí v sedačke cítiť dobre, aby ju neodmietalo. Autosedačka musí byť dostatočne široká, aby v nej dieťa nebolo „zaškripnuté“, musí mať vyhovujúci sklon operadla, mechanizmus na nastavenie pokojovej polohy operadla (ak spí dieťa pri jazde), vítané sú bočné opierky hlavy, nemala by byť príliš tvrdá… Vybrať pohodlnú sedačku znamená mať dieťa so sebou. Nezabúdajte na to!

Ukážky z výsledkov testov

Normová skupina 0+:

Zvíťazil model Maxi Cosi CabrioFix s EasyFix (5 130 Sk/170,28 €); prvá detská autosedačka, ktorá v novom testovacom programe dosiahla v celkovom hodnotení kvality »veľmi dobrá« (pri použití systému Isofix). Najlepšia sedačka, ktorá sa
pripevňuje trojbodovým bezpečnostným pásom vozidla, je Maxi Cosi Citi SPS (4 325 Sk/143,56 €).

Normová skupina I:

Pozornosť si zaslúži autosedačka Kiddy Infinity Pro so záchytným stolíkom (5 490 Sk/182,23 €), ktorá sa do vozidla inštaluje trojbodovým bezpečnostným pásom; hodnotením bezpečnosti je na úrovni modelu systému Isofix Maxi Cosi PrioriFix (11 380 Sk/377,75 €), zo skúšok zameraných na manipuláciu / obsluhu a komfort pre dieťa si
odnáša »veľmi dobrú« známku (1,4).

Normová skupina II/III:

Víťazom uvedenej skupiny sa stala autosedačka Römer KidFix so systémom Isofix (od 5 573 Sk/184,99 €); z testovaných výrobkov mala najlepšie hodnotenie za manipuláciu / obsluhu a komfort pre dieťa (»veľmi dobrá«, 1,2). Druhé miesto obsadil model Maxi Cosi Rodi XR (5 460 Sk/181,24 €).

12.5.2009 4:20| autor: Ida Rozová

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa na odber nášho newsletteru vyplnením svojej e-mailovej adresy.

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

* Newslettery vám budeme zasielať najdlhšie 3 roky alebo do vášho odhlásenia. Viac informácií na e-mailovej adrese: gdpr@babyweb.sk.

TOPlist