Test autosedačiek 2009: Strata ilúzií o systéme Isofix

Výsledky testov 22 autosedačiek na európskom trhu za rok 2009 priniesli veľké prekvapenie. Keď v minulých dvoch rokoch v rovnakom teste získali dve autosedačky so systémom Isofix najvyššie možné ohodnotenie v histórii, odborníci sa zhodovali – prišla revolúcia menom Isofix, ktorá spočívala v jednoduchom a bezchybnom prichytení sedačky ku konštrukcii automobilu.

Sedačky so základňami pevne uchytenými ku konštrukcii vozidla sa považovali za záruku najvyššej bezpečnosti. Vtedajšie víťazky sa volali Maxi Cosi Cabriofix a Römer Baby Safe Plus – obe práve vo vyhotovení s isofixovými základňami.

Rok 2009 prináša vytriezvenie – tri zo štyroch totálnych prepadákov medzi sedačkami sú vybavené týmto systémom. Označenie Isofix tak prestáva znamenať automatickú záruku bezpečnosti. Tento systém dnes už ponúka väčšina výrobcov, ale nie všetci v potrebnej kvalite. A tak sa vedľa veľmi dobrých výrobkov objavujú v rovnakej kategórii sedačky úplne nevyhovujúce a najmä nebezpečné. U nevyhovujúcich výrobkov škrupinka sedačky s pevnou základňou nie je bezpečná, pri testoch sa sedačka prelomila.
Video ADAC o novom teste autosedačiek 2009 tu

Cestovanie proti smeru jazdy nielen pre bábätká
Najmenšie deti – bábätká do jedného roku musia používať tzv. škrupinkové sedačky umiestnené proti smeru jazdy, a to predovšetkým z dôvodu ochrany krčnej chrbtice v prípade čelného nárazu. Odborníci teraz odporúčajú rovnaký systém i pre deti do štyroch rokov. Napríklad v Škandinávii sú takéto sedačky už úplne bežné a rýchlo sa rozširujú do západnej Európy. Majú však veľkú nevýhodu – potrebujú viac miesta. Ich inštalácia do malých áut je problematická, spolujazdec musí mať predné sedadlo posunuté úplne vpredu. Väčšia bezpečnosť dieťaťa však za to stojí. Dôkazom sú sedačky Volvo a HTS BESAFE iZi Kid X1. Obe získali ocenenie „dobrý“ a v prípade čelného nárazu dokonca „veľmi dobrý“. Pozrite sa na reportáž vysielanú na britskej stanici BBC.

Podsedák nestačí
Veľmi často sa stretávame s tým, že deti od štyroch rokov nemajú vlastnú autosedačku, ale tzv. podsedák. Má jedinú funkciu – pridať dieťaťu výšku a umožniť mu používať štandardne zabudované pásy pre dospelých. Z tohtoročných testov však jednoznačne vyplýva, že kombinácia podsedáka a klasického pásu nestačí, pretože neponúka prakticky žiadnu ochranu proti bočnému nárazu. Preto sedačka Alpin Daisy dopadla v teste najhoršie vôbec. Skutočne bezpečná je len tá sedačka, ktorá má zadné operadlo a opierku na hlavu.

Štyri autosedačky prepadli
Európske automotokluby v spolupráci s nemeckým odborným časopisom Stiftung Warentest otestovali 22 nových modelov autosedačiek ponúkaných na európskom trhu. Štyri autosedačky v teste úplne prepadli a získali najhoršie ocenenie „nedostatočné“.
Kto prepravuje deti v aute, má medzi sedačkami z čoho vyberať. No nie všetko, čo reklama ponúka ako dobré a lacné, je také bezpečné. Dobrá správa: úroveň bezpečnosti sedačiek na európskom trhu je všeobecne vysoká. Menej potešiteľná správa: Kvalita má svoju cenu. Najlacnejší produkt skončil na poslednom mieste a prepadol so známkou „nedostatočné“.
„Ak chceme sedačku, ktorá vyhovuje všetkým bezpečnostným požiadavkám a navyše sa s ňou ľahko manipuluje, spravidla musíme siahnuť hlbšie do vrecka. To by však malo všetkým, ktorí dbajú na bezpečnosť svojich detí, stáť za to,“ uzaviera technik rakúskeho automotoklubu ÖAMTC Steffan Kerbl. „Najlacnejšie sedačka v tohtoročnom teste (Alpin Daisy) dopadla z hľadiska bezpečnosti najhoršie.

V čom sedačky zlyhali?
Pre väčšie deti sa musela odňať opierka chrbta, tým sedačka pri bočnom náraze neponúka žiadnu ochranu. Toto bezpečnostné manko nemôže vyvážiť ani bočný airbag.
Model „Alpin Daisy“ pri bočnom náraze prepadol, pri troch kandidátoch pri čelnom náraze nebola dostatočná bezpečnosť. „Emmaljunga First Class 0+ so základňou Isofix“, „IWH Babymax Isofix so základňou Isofix“ a „IWH Megamax Isofix so základňou Isofix“ boli preto ohodnotené ako „nedostatočné“. Pri týchto modeloch sa buď sedačka prelomila alebo sa pás detskej sedačky vytrhol a testovaciu figurínu vymrštilo na druhú stranu automobilu.

Čelný náraz
Pri čelnom náraze kladie klub prísnejšie pravidlá, než predpisuje zákonná norma. Nemecký autoklub ADAC sa pritom orientuje podľa zaťaženia, ku ktorému dochádza pri reálnych autonehodách. Podľa európskej normy sa náraz testuje pri rýchlosti 64 km/h. Hlavné kritériá testu sú bezpečnosť, obsluha, komfort a užívateľské vlastnosti.

Ktoré sú najbezpečnejšie?
Ako obzvlášť bezpečné sa ukázali modely „Cybex Aton“, „Römer Babysafe Plus“, „Römer Safety Plus TT“ a „HTS iZi Kid X1 Isofix“.

„Pri kúpe detskej sedačky by sme nemali dôverovať len reklame výrobcov. I keď sú zákonom požadované kritériá podľa kontrolnej značky ECE-R44 splnené, ani zďaleka to neznamená, že dieťa v sedačke je v každej situácii chránené. Preto európske automotokluby testujú všetky detské sedačky aj pre prípad bočného nárazu, hoci to pre kontrolnú značku ECE nie je potrebné. Len vtedy je informácia o bezpečnosti detskej sedačky vierohodná,“ vysvetľuje technik ÖAMTC.

Prehľad výsledkov testov autosedačiek 2009

**** „Dobrý“
Kategória 0-13 kg:
RÖMER Babysafe Plus (cena cca 139 €), CYBEX Aton (140 €), CONCORD Transformer XT
(289 Euro), BÉBÉ CONFORT Streety.fix + Base ( 206 €), BÉBÉ
CONFORT Streety.fix ( 149 €), RÖMER Babysafe Plus mit Basis (205 €)

Kategória 0-18 kg:
HTS iZi Kid X1 Isofix (385 €)

Kategória 9-18 kg:
RÖMER Safefix plus TT (380 €), MAXI COSI Tobi (257 €)

Kategória 15-36 kg:
HTS iZi UP X2 (159 €), CYBEX
Solution X-Fix (s Isofixom i bez neho, od 170 €)

*** „Uspokojivý“:
Kategória 9-18 kg:
NANIA Cosmo SP Isofix (169 €)

Kategória 9-36 kg:
NANIA Racer SP (60 €)

Kategória 15-36 kg:
CONCORD Transformer (289 €), CHICCO Key2-3 (109 €)

** „Dostatočný“:
Chicco Proxima, 0-18 kg (99 €).

* „Nedostatočný“:
ALPIN Daisy (15-36kg, 60 €).
Emmaljunga First Class 0+ so základňou Isofix (0-13 kg, 338 €)
IWH Babymax Isofix se základňou Isofix (0-13 kg, 129 €)
IWH Megamax Isofix se základňou Isofix (9-36 kg, 136 €)

Zdroj: ÖAMTC – Rakúsky automotoklub, pri produktoch označených …ADAC – nemecký autoklub

Prehľad autosedačiek hodnotených v rokoch 2007 – 2008, ktoré získali najvyššie ohodnotenie

Kategória 0+: do 13 kg

Maxi Cosi Cabriofix so základňou Easyfix VEĽMI DOBRÝ

Römer Baby Safe Plus so základňou
Isofixbasis VEĽMI DOBRÝ

Recaro Young Profi Plus Isofix DOBRÝ

Kategória 0/I: 0 do 18 kg

Wavo G 0/1 s isofix.podstavcom DOBRÝ

Kategória I: od 9 do 18 kg

Kiddy Infinity Pro DOBRÝ

Maxi Cosi Priorifix DOBRÝ

Römer Duo Plus DOBRÝ

Römer Safefix Plus mit Isofix DOBRÝ

Kategória II/III: od 15 do 36 kg

Römer Kidfix DOBRÝ

Maxi Cosi Rodi XR DOBRÝ

Bébé Confort Moby DOBRÝ

Concord Lift Evo PT DOBRÝ

Cybex Solution X DOBRÝ

Wavo Junior DOBRÝ

18.6.2009 10:53| autor: Lukáš Nádvorník

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa k odberu nášho newsletteru alebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist