Čo by mali muži jesť a nejesť, ak chcú splodiť zdravého potomka?

V súčasnosti väčšina populácie vedie nezdravý životný štýl. Pre otehotnenie je dôležité, aby žena aj muž boli zdraví a viedli zdravý životný štýl. Mnohé páry sa snažia o otehotnenie, ale márne. Na zdravom tehotenstve a vývine plodu sa nepodieľa iba žena. Muž je rovnako dôležitý pri plodení potomka. Na vývoj potomka má vplyv nielen strava a životný štýl ženy, ale aj otca

co_by_muzi_mali_jest-1100x618.jpg Zdroj: Shutterstock

Všetko rovnakým dielom 50 : 50. Dnes máme k dispozícii mnoho zdrojov, štúdií a vedeckých výskumov, ktoré jasne potvrdzujú to, že niektoré jedlá a potraviny sú nápomocné pri oplodnení a niektoré naopak. Problémy s plodnosťou sa dnes vyskytujú čoraz viac, počet neplodných párov rapídne stúpa. Problém však nie je iba v počte spermií, ale aj v ich schopnosti pohybu a kvalite.

Čo zvýši plodnosť?

Plodnosť zvýšia špeciálne vitamíny: zinok, selén, vitamíny skupiny B, C a E. Zinok zabezpečuje tvorbu kvalitného semena. Vitamín C zvyšuje počet spermií a podporuje kvalitu. Kvalitnými zdrojmi sú aj citrusové ovocie, jahody, pomaranče, kivi, paradajky, brokolica. Tieto potraviny obsahujú veľa vitamínu C. Podľa viacerých štúdií vitamín E zvyšuje pohyblivosť spermií. Dobrými zdrojmi sú slnečnica, semienka, mandle, špenát, vajcia a iné. Výnimočná je aj kurkuma, ktorá stabilizuje hormonálnu rovnováhu. Medzi ďalších pomocníkov pri tvorbe spermií patria kokosový olej a rybí tuk. Niektoré potraviny podporujú väčšie libido, napr. maca. Ustrice sú výnimočné pri tvorbe zdravých spermií a rovnako ryby, pretože obsahujú omega mastné kyseliny. Netreba to však s nimi preháňať, všetko s mierou. Pri oplodnení je dôležitá kyselina listová, ako z názvu vyplýva, nachádza sa hlavne v listovej zelenej zelenine, napr. hrášok, fazuľa, všetko zelené. Kyselina listová je nevyhnutná nielen pre ženu, ale aj pre muža. Olivový olej  pomáha bojovať proti zápalovým procesom v tele a parazitom. Je vhodné konzumovať ho pravidelne. Divý losos je ryba, ktorá pomáha regulovať reprodukčné hormóny.

Vitamín D je ďalšou zložkou, ktorá môže zvýšiť hladinu testosterónu a podporuje zvýšenú chuť na sex. Nájdeme ho vo vajciach, v kuracom mäse, rybom oleji, rybách, hubách, avokáde, vo vločkách a inde. Načerpať ho môžeme aj zo slnečných lúčov.

Výborným prostriedkom v snahe o oplodnenie je detoxikácia. Očista organizmu je u oboch budúcich rodičov mimoriadne dôležitá, aby dieťa dostalo zdravý genetický základ. Detoxikáciu môžete držať vo forme pôstu alebo dodržiavaním pitných dní s vynechaním niektorých jedál. Detoxikovať by sa mali obaja rodičia a odstrániť z tela nežiaduce parazity a baktérie.

 Čomu by sa mali muži pri snahe splodiť potomka vyhnúť? 

Je nutné vyhnúť sa všetkým trans-tukom a mäsovým polotovarom, ako sú šunky, salámy, slanina, výrazne znižujú kvalitu spermií. Kofeín sa tiež neodporúča v snahe o oplodnenie. Zabudnúť treba aj na alkohol, ktorý znižuje hladinu testosterónu a znižuje množstvo spermií, pri jeho nadužívaní hrozia tiež deformácie plodu.

Vyhnúť sa treba aj sladkostiam a rafinovanému cukru. Obchádzať širokým oblúkom treba koláče, biele pečivo, sladené nápoje, fast food. Obsahujú extrémne veľa tuku a cukru. Všetky biele rafinované potraviny treba nahradiť celozrnnými. Nepriaznivý účinok pri plánovanom tehotenstve bol zistený pri vysokej spotrebe vitamínu A.

Za zhoršeným spermiogramom nestojí iba strava a jej zloženie. Môžu za tým byť aj napríklad genetické problémy, porucha produkcie hormónov, autoimunitné ochorenie, zápalové ochorenia a iné. Nie je všetko iba v strave. Strava je síce významný faktor, ale na mužskú plodnosť majú vplyv aj mnohé iné faktory ako napríklad nadmerný stres, užívanie liekov, steroidov, nosenie mobilu v nohaviciach, nosenie nekvalitnej obtiahnutej spodnej bielizne, práca s laptopom na kolenách, fajčenie, užívanie iných tabakových výrobkov, užívanie drog a iné.

10.1.2020 4:48| autor: Natalia Bosáková

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa na odber nášho newsletteru vyplnením svojej e-mailovej adresy.

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

* Newslettery vám budeme zasielať najdlhšie 3 roky alebo do vášho odhlásenia. Viac informácií na e-mailovej adrese: gdpr@babyweb.sk.

Na tomto webe spracovávame cookies potrebné pre jeho fungovanie a analytiku, v prípade súhlasu tiež cookies na účely cielenie reklamy a personalizáciou reklám. K tomu využijeme partnerov pre sociálne médiá, inzerciu a analýzu. Viac informácií o nastavení cookies nájdete tu.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist