Začínate prikrmovať?

Potom neučte svoje dieťa zbytočným zlozvykom! Ak je vaše dieťa dojčené, potom je to jednoduché. Samozrejme, len v prípade, že mamička má dostatok mlieka. Dojčené dieťa dlho nepotrebuje žiadnu inú tekutinu ako práve materské mlieko.

Keď množstvo nemliečnych príkrmov, najmä tých tuhších s menším obsahom vody začína na jedálnom lístku pomaly dojčenie nahrádzať individuálne okolo ôsmeho až desiateho mesiaca, mamička doplní svojmu miláčikovi potrebné tekutiny vo forme dojčenskej vody alebo čaju či prírodného džúsu.

Dieťa postupne konzumuje tri až štyri jedlá denne doplnené desiatami, teda päť až šesť porcií za deň.

Časom, ako sa z neho stáva osobnosť, ako sa zdokonaľuje vo svojich schopnostiach, ako začína ovládať jemnú motoriku a objavovať svet, netúži po ničom inom, než ochutnať niečo z jedálneho lístka dospelých. Keď ho usadíme k rodinnému stolu a dáme mu trochu toho, čo jedia všetci ostatní, urobíme mu tým, samozrejme, veľkú radosť. S veľkou dávkou zvedavosti začne nadšene ochutnávať nové pokrmy. Tvári sa dôležito, je stredom pozornosti. A ak až doteraz jesť nechcelo, tak to naše jedlo mu jednoducho bude chutiť. Predpokladá to však určitú disciplinovanosť z našej strany, týkajúcu sa podávania zdravého, minimálne ochuteného jedla. Slané a korenené pokrmy sú pre malé dieťa nevhodné. Dá sa to vyriešiť tak, že oddelíme jeho porciu skôr, než jedlo dosolíme a okoreníme.

Tuhá strava

Okolo desiateho mesiaca veku dieťaťa môžete do jedál začať zaraďovať aj tuhé kúsky. Ak si totiž dieťa zvykne na trvale mixovanú stravu, je veľmi ťažké prejsť na tuhšie jedlo. Mamičky sú potom nešťastné, že hoci má ich dieťa už dva roky, musia mu stravu ešte stále mixovať. Tieto deti často končia na detských oddeleniach ako neprospievajúce, napriek tomu, že ich mamičky prečítali knihy o výžive od A do Z a dávali im len to najlepšie. Ak jedno jedlo nezjedli, dostávali veľakrát ďalšie a ďalšie jedlá. Hladné neboli, len si z ochutnávania urobili zábavu.

Ako učiť jesť počas druhého roka veku dieťaťa?

Ale vráťme sa k nášmu dieťaťu, ktoré už zjedlo kúsok narodeninovej torty s jednou sviečkou. Má rado tuhé kúsky, ktoré sa snaží rozžuť. Snaha používať lyžičku mu ešte dlho nevydrží a po krátkom boji sa radšej vracia späť k používaniu svojich prstov. Pri jedle, samozrejme, narobí veľa neporiadku a jedlo bude namiesto v jeho ústach na lícach, vo vlasoch, na stole či na podlahe. Aj napriek tomu ho v jeho snahe používať lyžičku a jesť samo podporujte. Ročné dieťa je schopné piť z hrnčeka s malým otvorom a s vašou pomocou aj z normálneho hrnčeka.

Zlozvyky

Nedovoľte dieťaťu, aby si zvyklo chodiť s fľašou a každú chvíľu z nej popíjať sladkú šťavu alebo džús. Zabránite nadmernej kazivosti jeho zúbkov a zlepšíte jeho chuť do jedla. Navyše časté pitie sladkých tekutín je ďalšou z príčin zlého prospievania detí. Jedálny lístok by mal byť pestrý. Nemali by na ňom chýbať obilniny (chlieb, pečivo, cestovina, ryža), zemiaky, strukoviny, mäso, ryby, hydina, mlieko a mliečne výrobky a, samozrejme, ovocie a zelenina ako doplnok prakticky každého jedla.

Čítajte tiež:

Dieťa by malo jesť v pokoji. V prípade malých detí hrozí najväčšie riziko vdýchnutia jedla. Medzi potraviny, ktoré môže malé dieťa vdýchnuť, patria predovšetkým tie, ktoré sú tvrdé, guľaté a ťažko rozpustné, teda arašidy, popcorn alebo surové kúsky zeleniny. Oriešky, mandle a iné podobné potraviny by batoľa nemalo jesť vôbec.

Štrnásť zásad stolovania detí:

  1. Včas, ale nie predčasne začať s nemliečnymi príkrmami.
  2. Dojčiť aj naďalej, pretože materské mlieko má význam aj pre batoľa.
  3. Staršiemu dojčaťu jedlo nemixovať, postupne mu pridávať do jedla tuhé kúsky.
  4. Jedálny lístok má byť pestrý, ale nie prepchaný.
  5. Ak dieťa nezje jedno jedlo, neponúkať mu automaticky druhé.
  6. Dieťa do jedla nenútiť.
  7. Dieťa má jesť v rodinnom kruhu. Predpokladom je konzumácia zdravej výživy s dostatkom vitamínov a vlákniny.
  8. Ovocie a zelenina by mali byť v každej porcii jedla.
  9. Jedlo rozdeliť na tri až štyri porcie s jednou, prípadne s dvoma desiatami.
  10. Pravidelne raňajkovať!
  11. Jesť v pokoji. V prípade malých detí hrozí najväčšie riziko vdýchnutia jedla!
  12. Sladké tekutiny sú okamžitým zdrojom energie, zároveň sú však len doplnkom celkovej spotreby tekutín, ktorú má tvoriť najmä voda. Nemalo by sa zabúdať na mlieko.
  13. Rodičia sú zodpovední za to, čo má dieťa na stole a dieťa je zodpovedné za to, koľko čoho zje.
  14. Výrobky rýchleho stravovania v žiadnom prípade nie sú vhodné pre malé dieťa!
15.12.2016 12:42| autor: Martin Gregora

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa k odberu nášho newsletteru alebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist