Výchova detí k správnej výžive

Dávam dieťaťu všetko, čo potrebuje? Mám ho nútiť, keď sa v jedle tak „šprtá“? Aké veľké porcie by malo jesť? To sú otázky, ktoré trápia mnohé mamičky. Nebojte sa a nerobte si s tým zbytočné problémy.

V knihách sa dočítame, že dieťaťu máme dávať správnu, zdravú výživu, racionálnu stravu. No málokde sa dozvieme, čo vlastne taká racionálna strava znamená.

Racionálna strava je dostatočne pestrá, obsahuje pomer živín optimálnych pre vyvíjajúci sa organizmus, s dostatkom mlieka ako zdroja vápnika, primeraného množstva mäsa ako zdroja železa, ovocia a zeleniny pre obsah vitamínov a vlákniny.
Je to výživa, ktorá v miernych obmenách vyhovuje celej rodine, dieťaťu chutí a prospieva.

Aby sme nezabudli ani na vegetariánov, treba povedať, že mäso je možné dieťaťu od prvého roku veku nahradiť, bez toho, aby tým trpel jeho rast a duševný vývoj. Nie je to však jednoduché. Odporúčam poradiť sa s odborníkom.

Koľko čoho a ako často?

Energetická hodnota stravy sa mení podľa veku detí. Pre každú vekovú skupinu platia určité normy, ktoré zabezpečujú základnú látkovú premenu i činnosť organizmu. Dôležitejší ako energetická hodnota stravy je podiel jej jednotlivých zložiek a jej pestrosť. Nie každý pokrm, ktorý znamená bohatý energetický prísun, je vhodný a účelný.

Rodičia by si mali uvedomiť, že nezáleží iba na tom, čo a koľko zjeme, ale za akých podmienok, aký vzťah máme k jedlu a ako učíme svoje deti, aby k jedlu pristupovali, ako sa pri jedle správajú, v akých podmienkach ich učíme jesť a k akému časovému rozvrhu ich vedieme.

Dieťa do jedla nenútime

Dieťa by sa malo naučiť chute ovládať, malo by preň byť samozrejmé, že si pred jedlom musí umyť ruky, že ovocie a zeleninu musí najskôr umyť, kým si ho vloží do úst, že by nemalo hrýzť do cudzieho krajca. Dieťa by malo jedlo považovať za samozrejmosť, do ktorej ho nikto nenúti a ani mu nikto nesľubuje ktoviečo za to, že svoju porciu zje. Večný problém naťahovania sa s deťmi a nútenia do jedla môže vyústiť až do skutočného nechutenstva. Inými slovami, čím viac sa na ne hneváme, tým je to horšie. Dieťa by nemalo mať pocit, že nám tak veľmi záleží na tom, čo práve konzumuje. Lepšie je, keď budete dôslední a porciu, ktorú nechalo, odnesiete. Trocha hladu nikdy nezaškodí. Dieťa si začne jedlo viac vážiť.

Vyberavé dieťa

S nútením do jedla súvisí vyberavosť. Vyberavé dieťa je málo. Obava z podvýživy a s tým spojených ochorení vedie rodičov k tomu, že ponúkajú ďalšie a ďalšie pochúťky. Pre dieťa sa táto dobre mienená rodičovská snaha môže stať vítanou hrou na objavovanie nových chutí. Množstvo jedla, ktoré dieťa skutočne zje, sa však nezmení, skôr sa môže ešte znížiť. Nedôslednosť rodičov potom v krajnom prípade môže spôsobiť, že niektoré deti strávia pár dní diagnostického pobytu na detských lôžkových oddeleniach, aby sa vylúčila skutočná porucha trávenia a vstrebávanie živín.

V niektorých rodinách sa venuje príprave pokrmu a jedla vôbec veľká pozornosť. Všetky starosti sa sústreďujú do taniera. Buď sa z dieťaťa stane labužník a pôžitkár, alebo sa u neho môže vyvinúť odpor k jedlu. Robí zle, odmieta jesť. Potom príde na to, že nudné sedenie pri plnom tanieri sa dá spestriť. Zistí, že dospelí sú ochotní pristúpiť na rôzne ústupky a odmeny, že priam dokážu zahrať divadelné predstavenie iba preto, aby jedlo. A tak sa jedenie stane pre dieťa nástrojom, ako dospelých ovládať.

Ako zlepšiť chuť do jedla?

Deti majú vo zvyku napodobňovať. Žiadny iný prostriedok, ako zlepšiť chuť do jedla a postoj k nemu, nie je taký účinný, ako keď dieťa sedí v kruhu detí v škôlke či škole alebo rodičov a súrodencov, ktorí majú prirodzenú zdravú chuť do jedla.

Pozor na mixovanie jedál staršiemu dieťaťu

Mixovanie stravy uľahčí hryzenie. V mladšom dojčenskom veku je podávanie jemne upravenej stravy namieste. Neskôr je to cesta, ako rýchlo a bez problémov dieťa nakŕmiť. Ak sa však staršie dojča nenaučí hrýzť, pretože mu na to nedávame príležitosť, odmieta tuhú stravu aj po roku veku. Prečo nie, veď je to jednoduchšie a vždy bolo jedlo namixované, tak prečo by nemalo byť naďalej? Je to medvedia služba, ktorú v dobrej viere a láske preukazujeme svojim deťom. Hryzenie má, samozrejme, význam aj pre vývoj a stav chrupu a dieťa si jednoducho musí zvykať hrýzť odmalička.

Čítajte tiež:

Nočné kŕmenie nie je pre batoľa

Rozšíreným zlozvykom je kŕmenie detí počas spánku, aby veľa zjedli. Narušuje sa tým prirodzený aktívny vzťah k jedlu. Jedlo má mať svoju pravidelnosť a primeraný čas, počas ktorého sa mu venujeme.

Ranný zhon celej rodiny často vedie k tomu, že neraňajkujú alebo raňajky len rýchlo odbavia. Pritom správne raňajky bez zveličenia znamenajú správny vstup do nového dňa. Dieťa, ktoré neraňajkuje, je ohrozené vznikom obezity, pretože telo si ďalšie jedlo, ktorým je často obed, ukladá do zásoby. Predpoludním v detskom kolektíve v škôlke alebo pri školskom vyučovaní je unavené a stráca výkonnosť. Určitou náhradou môže byť výdatnejšia dopoludňajšia desiata. Dieťa ju však nie vždy zje.

Akú veľkú porciu jedla mám dať svojmu dieťaťu?

Dieťa nie je stroj. Sú dni, keď vydá viac energie a má väčší hlad, sú horúce dni, keď je predovšetkým smädné, i dni, keď sa necíti vo svojej koži alebo keď vonku prší, hrá sa doma a nemá taký výdaj energie. Sú obdobia, keď dieťa rýchlo rastie a jeho organizmus má oveľa väčšiu spotrebu energie a živín. A potom nasledujú obdobia rastového pokoja. Oveľa dôležitejšie ako prázdny tanier je spokojnosť dieťaťa a tým aj celej rodiny. Za pestrosť a kvalitu stravy, jej rozloženie do jednotlivých denných porcií sme zodpovední my, rodičia. Koľko toho dieťa zje, nechajme naň. Je len dobre, že sa bráni, keď ho napchávajú ako hus. Ak sa neubráni, môžeme tým porušiť krehkú rovnováhu v jeho vlastnej regulácii príjmu potravy a potom sa nečudujme, že máme doma tučné dieťa.

Existujú deti, ktoré majú pomalší kolobeh látkovej premeny. Majú malú telesnú spotrebu, ktorá je pre ne normálna a typická, nedá sa ničím ovplyvniť. Sú to často drobnejšie, veľmi čulé deti, ktoré majú tisíce záujmov. Nebývajú choré, sú v dobrej kondícii, iba sú chudšie než rovnako staré deti v ich okolí a rodičia majú pocit, že to nie je v poriadku. Pritom deti jedia, ak ich nenútite, so značnou chuťou, aj keď malé porcie. To je znak, že choré nie sú a nemá zmysel ich do jedla nútiť.

Každá choroba chuť dieťaťa do jedla prechodne zníži

Prakticky všetky ochorenia dieťaťa, vrátane celkom banálnych katarov horných dýchacích ciest s nádchou a kašľom, sa prejavujú zníženou chuťou do jedla. Je to prechodný stav a po uzdravení dieťaťa sa všetko vracia do normálnych koľají. Niektoré chronické ochorenia bývajú spájané s trvalejším nechutenstvom. S tým sa oneskoruje aj telesný rast dieťaťa.

19.10.2016 12:25| autor: Martin Gregora

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa k odberu nášho newsletteru alebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist