Výživa počas tehotenstva

Tehotenstvo je určite mimoriadne obdobie v živote ženy, a preto by mala byť neodlučiteľnou súčasťou prípravy na otehotnenie aj informovanosť o vhodnej výžive. Veľmi často totiž otehotneniu predchádza stravovací režim, ktorý má k optimálnej skladbe ďaleko, či už sú to rôzne redukčné režimy alebo preferovanie rýchleho a instantného stravovania. Medvediu službu robia aj rôzne neodborné rady a odporúčania na „ozdravenie“.

Rovnako ako v iných etapách života platí, že dôležité je pestré stravovanie, pravidelné, v primeranom množstve. Mali by v ňom byť obsiahnuté všetky dôležité zložky stravy – jednotlivé živiny a ochranné látky, pokiaľ možno v prirodzenej forme.

To isté platí o stravovaní počas tehotenstva.

Nejesť za dvoch

Množstvo sa líši podľa konkrétneho životného štýlu a aktivity, teda podľa výdavku energie a potreby živín. Vzájomný pomer živín a potrebného množstva energie sa takisto mierne líši podľa konkrétnej fázy tehotenstva. Ale pozor – v žiadnom prípade neplatí, že treba jesť za dvoch! Väčšiu časť tehotenstva nie je nutné príjem energie zvyšovať nad bežnú normu.

Dôležité zložky stravy

Bielkoviny rozdeľujeme na rastlinné (strukoviny, obilniny a výrobky z nich) a na živočíšne (mäso, vajcia, mlieko a mliečne výrobky), ktoré majú vyšší obsah esenciálnych aminokyselín (sú potrebné na život a nevieme ich sami vytvoriť), a preto sú počas tehotenstva výhodnejšie.

Tuky sú takisto neoddeliteľnou súčasťou stravy, ale musíme si uvedomiť, že živočíšne tuky v potrebnom množstve konzumujeme v mliečnych výrobkoch a mäse.

Na prípravu pokrmov a natieranie na pečivo preto treba použiť rastlinné tuky. Jedine tak môžeme zaistiť správne zastúpenie nasýtených a nenasýtených kyselín v našej strave.

Sacharidy je vhodné dopĺňať vo forme škrobu – teda zemiakmi, ryžou, cestovinami, pečivom – vzhľadom na častý problém zo zápchou sú lepšie celozrnné varianty.

Nevyhnutnou dennou zložkou stravy je zelenina a mliečne výrobky, najmä kyslé.

Zdrojom železa, ktoré je dôležité predovšetkým na tvorbu krvi, je mäso, vnútornosti, vajcia a zelenina. Využiteľnosť železa je viazaná na súčasný príjem vitamínu C a je vyšší zo živočíšnych zdrojov. V priebehu fyziologického tehotenstva sa využiteľnosť železa výrazne zvyšuje. Zdrojom vitamínu C, ako je všeobecne známe, je hlavne zelenina a ovocie – najlepšie surové.

Významným vitamínom pre vývoj plodu je kyselina listová, ktorej dostatok zabráni poruchám nervovej sústavy. Je však veľmi nestabilná a rýchlo sa ničí (krájaním, oxidáciou,..). Veľmi dobrým zdrojom kyseliny listovej je čínska kapusta.

Pitný režim

Súčasťou optimálneho stravovania je vždy aj pitný režim – dva litre denne sú základné množstvo. Nevhodné sú sladké tekutiny, počas tehotenstva aj tie, ktoré obsahujú chinín (tonic).

Alkohol je rizikový, pretože poškodzuje mozgové bunky a zaťažuje najmä pečeň, počas tehotenstva je jeho konzumácia absolútne nežiaduca.

Na Babywebe tiež nájdete: 

Chute

Problémy so skladbou jedálneho lístka môžu spôsobiť rôzne jedlá, na ktoré má tehotná žena neovládateľnú chuť.

Všeobecne nie sú vhodné ťažko stráviteľné jedlá, prevaha instantných výrobkov a častá konzumácia produktov fast food.

Ak je začiatok tehotenstva sprevádzaný nevoľnosťou, prípadne dlhším obdobím vracania, treba výživu bilancovať a upravovať v spolupráci s nutričným terapeutom a lekárom, aby v tomto období nedošlo k nutričnému deficitu.

Koľko toho môžem zjesť?

Množstvo stravy, ktorú konzumujete, je, samozrejme, individuálne, najlepším meradlom je primeraný hmotnostný prírastok, počas prvých dvoch mesiacov by mala mamička pribrať 2 kg a počas ďalších mesiacov asi 400 g za týždeň. Výsledný prírastok hmotnosti by mal byť okolo 12 kg. Potom je návrat k pôvodnej hmotnosti veľmi ľahký.

Príprava na tehotenstvo sa nezačína rozhodnutím „teraz budeme mať dieťa“. Pokojné, zdravé a kvalitné tehotenstvo sa pripravuje niekoľko rokov dopredu stravovacím a životným štýlom. Mnohé sa dá pozitívne aj negatívne ovplyvniť až počas priebehu tehotenstva, ale len zdravá a primerane živená žena môže úspešne otehotnieť a potom zabezpečiť optimálnu výživu a vývoj svojho dieťaťa.

19.6.2015 12:27| autor: Tamara Starnovská

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa k odberu nášho newsletteru alebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist