Chute v tehotenstve

alebo prečo niekedy chutí aj hlina. Tehotenstvo a chute. Za tie „vďačíme“ hormonálnym zmenám v tehotenstve, pre ktoré sa dramaticky mení obľuba rôznych jedál i odpor k nim. Rovnako je bežné, že sa chute v tehotenstve vôbec nezmenia. A dokonca, že sa chute môžu meniť tak v rámci jedného tehotenstva, ako môže mať žena odlišné chute v každom ďalšom tehotenstve.

Počas tehotenstva sú čuch a chuť rozhádzanejšie, takže niektoré jedlá, ktoré má žena v normálnom živote rada, nemôže teraz doslova ani cítiť. Je to však v poriadku a dôvodom na obavy je až situácia, keď zmenené chute ohrozujú prísun vyváženej stravy.

Uhorky v syre

Pri zmenách chute sa novým cieľom stávajú najčastejšie sladkosti, mliečne výrobky, slané a korenené pochutiny, kyslé a trpké ovocie. Nie div, že zmrzlina, nakladaná zelenina, rajčiny a pretlak, citrón, syr a čokoláda sú najobľúbenejším cieľom maškrtenia v tomto období.

Mäso, naopak, patrí medzi najčastejšie odmietané jedlá, i keď tehotné mávajú pomerne často chuť na živočíšny tuk – napríklad tuk z pečienky alebo bifteku. Bežné sú i zvláštne kombinácie jedál ako napr. čierne olivy s tvarohovým koláčom alebo uhorky zabalené do plátka syra, častý je i výhradný záujem o jednotlivé druhy jedál, ako sú napr. nakladané cibuľky, marinády alebo broskyne. Často majú ženy chuť na veci, na ktoré pred tehotenstvom nikdy ani nepomysleli. Po pôrode sa ich väčšinou opäť ľahko vzdajú.

Pika

Jedným z najpodivnejších a zároveň dosť častých prejavov zmenených chutí v tehotenstve je pika. Je to porucha najčastejšie postihujúca tehotné ženy a malé deti, pri ktorej sa prejavuje chuť na veci, ktoré nie sú jedlom (hlina, papier, uhlie, krieda, omietka, ohorky z cigariet, mydlo, zubná pasta, prášok na pranie a pod.) alebo sú len surovinami (múka, škrob a pod.). Tieto vášne však môžu ohrozovať zdravie matky i dieťaťa.

Na druhej strane môže byť pika varovným signálom, že niečo nie je v poriadku, napr. že telu chýba železo (pretože žena pri pike je veci, ktoré železo neobsahujú) alebo že telo bojuje s infekciou, v krajnom prípade môže ísť o prejav duševnej poruchy.

A chuť na konkrétne jedlo?

Na túto otázku nie je jasná odpoveď. Ponúka sa niekoľko vysvetlení:

Hormonálne zmeny: vplyv hormónov na uprednostňovanie chutí dokazuje okrem iného i to, že zmeny v chutiach (túžbu i odpor) zažívajú aj ženy v prechode. Dočasný nedostatok niektorej zložky výživy: hlad po nakladanej zelenine môže znamenať nízku hladinu sodíka v krvi, chuť na čokoládu môže byť príznakom nedostatku vitamínu B.

Túžba po červenom mäse pravdepodobne súvisí s chýbajúcimi proteínmi a chuť na broskyne zase s nedostatkom betakaroténu. Tým však nie je vysvetlené, prečo niektoré ženy túžia stále po rovnakom jedle, i keď ním už musia byť doslova preplnené.

Čítajte tiež:

Citové potreby, ako vieme, často súvisia s príjmom potravy. Tehotná žena môže túžbou po určitom jedle reagovať na svoje, či už vedomé, alebo podvedomé citové potreby. Mnoho žien dostáva nostalgickú chuť na jedlá, ktoré im pripomínajú ich detstvo, kultúrne alebo náboženské korene (hlavne ak z nich boli vytrhnuté).

Príznaky inokedy sprevádzajúce bežné choroby: napr. rannú nevoľnosť a pocit na vracanie môžu spôsobiť odpor k určitému jedlu a zároveň môžu byť, naopak, dôvodom baženia po určitých nejedlých veciach (pozri zmienená pika). Je známe, že jedlá sóda upokojuje podráždený žalúdok a, naopak, po káve, alkohole a vyprážanom jedle sa vám môže žalúdok dvíhať.

Ako sa vyrovnať s chuťami na nezdravé jedlá:
Najdôležitejším pravidlom je v tomto prípade výber zdravých alternatív tých jedál, na ktoré máte nezvyčajne veľkú chuť. Tehotná žena by mala svoju chuť na sladké, slané, kyslé a korenené šikovne zakomponovať do svojej bežnej stravy, ktorá by mala byť z hľadiska príjmu živín (predovšetkým cukrov a tukov) čo najracionálnejšia a vyvážená.

Tu je niekoľko tipov:

  • Zmrzlina: namiesto nej si dajte zmrznutý jogurt, ten vám dodá dostatok kalcia bez zbytočných kalórií.
  • Čokoládu môžete nahradiť odtučnenou čokoládovou polevou, môžete ňou zaliať napríklad čerstvé ovocie.
  • Cukrovinky a sladkosti dobre nahradí sušené ovocie alebo čerstvé tropické ovocie.
  • Slané pochutiny: opekané zemiačiky dobre nahradia slané oriešky, mandle, sezamové tyčinky a podobne.
  • Kyslé pochutiny: namiesto kyslastých presladených limonád si nakvapkajte čerstvý citrón na šalát alebo rybu. Tak dostanete to, čo vám chutí, v pravidelnom a primeranom množstve a v zdravej podobe.

Odolávajte pike. Používanie nejedlých vecí môže škodiť vášmu zdraviu i zdraviu vášho dieťaťa. Ak vaša túžba po týchto veciach pretrváva a obťažuje vás, povedzte to svojmu lekárovi. Radšej si doprajte jedlé dobroty, i keby to mala byť čokoláda, a snažte sa na tie nejedlé nemyslieť. Ako sme povedali, pika môže byť príznakom vážnejších problémov, takže konzultáciu s lekárom možno odporučiť v každom prípade.

5.4.2017 12:09| autor: Magdalena Holancová

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa k odberu nášho newsletteru alebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist