Nutričná terapeutka radí (4)

MAMI, POMOC, JA PRIBERÁM! Dokedy prevárať vodu na nápoje pre malé dieťa? Je biely cukor skutočne jed? Od akého veku je pre deti vhodná zmrzlina? – Na tieto a ďalšie otázky nájdete odpovede v ďalšom diele poradne nutričnej terapeutky Aleny Strosserovej.

Mám dcére (1,5 roka) ešte stále prevárať vodu z vodovodu na mlieko alebo čaj?
Voda z vodovodu musí byť zdravotne vyhovujúca a u takéhoto veľkého dieťaťa už nie je potrebné ju prevárať. Rovnako je to aj s mliekom, ak používate tepelne upravené mlieko z obchodu, nie je potrebné ho prevárať.

Od akého veku podľa vás môžu dostávať deti zmrzlinu? Nedávno som čítala názor jedného detského lekára, že by ju prvýkrát malo dieťa dostať až v školskom veku, ale to sa mi zdá úplne nemožné… Je napríklad lepšie dať dieťaťu v lete nanuk ako zmrzlinu?
Zmrzlina nepatrí medzi potraviny, ktoré by mali byť v jedálnom lístku dieťaťa často, je však jasné, že sa asi nevyhneme tomu, že sa jej dieťa bude dožadovať. Po treťom roku veku mu teda občas túto radosť doprajme. Musíme byť opatrní pri výbere, vždy je lepšia hlbokozmrazená zelenina alebo nanuk ako točená či kopčeková zmrzlina. Pri správnom skladovaní má totiž oveľa menšie riziko kontaminácie a následných tráviacich ťažkostí či alimentárneho ochorenia.

Uprednostňujte ovocné zmrzliny pred smotanovými. Sú menej kalorické a, žiaľ, v poslednom čase sa u nás takmer nevyskytujú smotanové zmrzliny z pravej smotany, ale väčšinou z náhrad rastlinného pôvodu, ktoré nie sú práve prospešné pre zdravie.

Čím je najlepšie sladiť deťom čaj? Počula som, že med môže u malých batoliat vyvolať alergiu. Je teda vhodný napríklad trstinový cukor?
Čaje sú pre deti veľmi vhodným nápojom, hlavne ovocné a zelené. Dieťaťu môžete dať aj slabý čierny čaj s citrónom. Najvhodnejšie sú nesladené, prípadne ich slaďte iba mierne. Výhodou takto pripravovaných nápojov je, že si množstvo cukru môžete sami regulovať.

Cukor tiež môžete nahradiť medom, ale z hľadiska sladkej chuti a energie je efekt takmer rovnaký. Na rozdiel od cukru je med lepšie stráviteľný a obsahuje viac ochranných látok, preto je vhodný hlavne pri chorobách. No pozor: med môže spôsobovať alergie! Pre obavy z alergie treba reakciu dieťaťa vyskúšať na malom množstve medu a ak ho dieťa bude znášať bez problémov, môžete ho používať.

Z hľadiska obsahu cukru treba starostlivo sledovať zloženie instantných čajov. Hoci sú vyrábané priamo pre deti, často obsahujú veľké množstvo cukru.

Čo sa týka trstinového cukru, je prakticky rovnaký ako repný. Malý rozdiel je pri nerafinovanom cukre, ale skutočne iba nepatrný a bez pozitívneho zdravotného efektu. Žiadny cukor neobsahuje ochranné a zdraviu prospešné látky, všetky obsahujú iba prázdne kalórie. Ak si kúpite trstinový cukor, bude to mať pre vás iba jediný efekt: zaťaží vašu peňaženku a pre zdravie svojho dieťaťa neurobíte nič.

Netreba podliehať hystérii, že cukor je biely jed, nemusíme to však s jeho spotrebou preháňať. Ideálne je naučiť deti piť nesladené nápoje alebo sladiť len mierne. Je to veľmi ťažké a s pribúdajúcim vekom dieťaťa to bude ešte ťažšie – až ochutná sladené limonády, bude sa k nesladenému čaju vracať len s ťažkosťami. Preto je dôležité začať s obmedzovaním cukru v nízkom veku, potom je väčšia šanca, že sa deti budú presladeným nápojom vyhýbať.

Mám 2,5-ročnú dcéru a máme problém s tým, že mi nechce vôbec jesť chlieb ani natreté rožky, má rada iba suché rožky. Keď ju na raňajky nútim jesť chlieb, začne odporovať, plakať a roztrasie sa, keď sa nám podaria dva hlty, pri treťom to vyvráti. S ostatným jedlom problém nemáme. Bojím sa ju nútiť, aby nemala nejaké problémy, ale neviem, ako ju to naučiť. V septembri by mala nastúpiť do škôlky, lenže ako tam bude jesť chlieb na desiatu?
Nútiť dieťa do jedla je vždy problematické, pretože potom to má opačný efekt. Asi bude najlepšie na nejaký čas chlieb z jedálneho lístka vyradiť a potom nenápadne zaraďovať napríklad nejaký iný druh a rôznymi fintami ju učiť jesť. Veľmi záleží aj na obložení chleba, ako sú napríklad rôzne obrázky zo zeleniny alebo nátierka, ktorá jej chutí, nakrájať rybičky… jednoducho nenásilne skúšať.

Píšete, že inak je iba suché rožky. S tým bude mať v škôlke skutočne problém, pretože väčšina desiatych či olovrantov pozostáva z pečiva podávaného s rôznymi nátierkami. Je tiež pravda, že sa často stretávame s deťmi, ktoré to odmietajú a chcú len suché pečivo. Niekedy pomôže kolektív: keď dieťa vidí u ostatných, že niečo jedia, prispôsobí sa a naučí sa jesť všetko. Rozhodne netlačte na pílu, aby sa odpor k niektorým potravinám nezafixoval, ale nenápadne to skúšajte, dajte tomu čas a uvidíte, že sa to časom zmení.

Súvisí s témou:

Nutričná terapeutka radí (3)
Nutričná terapeutka radí (2)
Nutričná terapeutka radí (1)

Môjmu 15-mesačnému chlapčekovi zistili alergiu na mlieko a vajcia, a tak je trochu náročné zostavovať preňho jedálny lístok. Môžete mi poradiť, čím plnohodnotne nahradiť mlieko a mliečne výrobky a ako sa najlepšie vyhnúť potravinám obsahujúcim vajíčka? U nás v rodine nikto iný nikdy žiadnu alergiu nemal, tak som z toho trochu bezradná…
S alergiou na mlieko a vajcia je to veľmi zložité. Bolo by tiež odo mňa nezodpovedné poradiť vám, aký jedálny lístok máte zostaviť, keď nepoznám skutočnú alergiu vášho dieťaťa. Správny jedálny lístok a výber potravín musí zostaviť buď priamo alergiológ, ktorý stanovil diagnózu, alebo vás mal poslať k nutričnému terapeutovi s presnou diagnózou a so zoznamom zakázaných potravín.

Pri alergii na mlieko sú totiž najmenej dve zásadné alergie, pri ktorých sa však líši výber potravín. Ak vaše dieťa trpí laktózovou intoleranciou, t. j. je alergické na mliečny cukor, nie je výber potravín taký ťažký, vyhýbame sa len sladkému mlieku a výrobkom z neho. Všetky fermentované mliečne výrobky jesť môže – teda jogurty, kefíry a ďalšie kyslomliečne výrobky znáša bez problémov.

Úplne iná situácia nastáva vtedy, ak sa preukáže alergia na mliečnu bielkovinu. Tam už je výber potravín mliečneho pôvodu veľmi striktne obmedzený. Záleží na závažnosti ochorenia a opäť je dôležité poradiť sa s lekárom, či je možné nejaké mliečne výrobky do stravy zaradiť, alebo nie.

Vylúčiť z detského jedálneho lístka mlieko a mliečne výrobky je totiž veľmi problematické, pretože žiadna iná skupina potravín nenahradí príjem vápnika, ktorý je pre organizmus vo vývine veľmi potrebný. Niektoré rastlinné potraviny vápnik obsahujú, niekedy aj vo väčšom množstve, ale problém je, že z týchto produktov telo vstrebáva vápnik oveľa horšie ako zo živočíšnych.

Rovnaká situácia je s vajíčkami. Aj v tomto prípade by bolo dobré vedieť, na ktorú konkrétnu zložku je dieťa alergické. Určite to bude bielkovina, pri alergiách sa väčšinou zakazuje vaječný bielok. Vyhnúť sa vajíčkam pri príprave pokrmov je veľmi ťažké. Niekde je možné vajcia vynechať, inde nahradiť, to záleží na konkrétnom recepte.

Náročné je to pri pečení, tam sa to dá len s ťažkosťami. Rozhodne by som odporučila vynechať vajcia ako samostatný pokrm a o ostatných výrobkoch sa poradiť s alergiológom podľa prejavov alergie vášho dieťaťa, či mu môžete dávať jedlá s obmedzeným množstvom vajec. Ak vám to lekár povolí, potom radšej pripravujte jedlo dieťaťu sama, pretože tak najlepšie ustrážite množstvo použitej suroviny. Pozorne sledujte aj zloženie kupovaných výrobkov, pretože suroviny, ktoré má vaše dieťa zakázané, sa môžu vyskytovať aj vo výrobkoch, kde by ste ich nikdy nečakali.


Bc. Alena Strosserová

Nutričná terapeutka od roku 1985, od roku 1994 pracuje ako metodička pre školské jedálne. V roku 1985 sa stala členkou Spoločnosti pre výživu, od roku 2009 vedie redakčnú radu Spravodajcu pre školské stravovanie, ktorý je súčasťou časopisu Výživa a potraviny, odborného časopisu o výžive, ktorý vychádza od roku 1945.

Na Babywebe tiež nájdete:

Nezabúdajte na vodu
Genetika a obezita
Tichý zabijak miluje soľ

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa k odberu nášho newsletteru alebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist