Príčiny obezity detí: Kde sa berú?

MAMI, POMÓC, SOM TUČNÁ! Azda skoro každý rodič postrehol v médiách alebo dokonca vo svojom okolí, že v posledných rokoch rastie výskyt obezity u detí. To, že „niečo nie je v poriadku“ pritom rodičia často zistia, až keď je už takmer o päť minút dvanásť. Práve preto je dôležité rozvoju obezity predchádzať. Ale prečo k nej vlastne u detí dochádza?

Je pravda, že približne z polovice je dispozícia na obezitu daná geneticky, teda záleží na tom, akým spôsobom naše telo hospodári s prijatými živinami, ako ich dokáže spaľovať, ako je nastavená chuť na jedlo a pod. Druhú, rovnako dôležitú časť však tvorí náš životný štýl. Ak to zjednodušíme, ide o to, aký spôsobom sa stravujeme a aký máme prístup k pohybovej aktivite (športu). A práve zmeny životného štýlu v posledných desaťročiach stoja za prudkým nárastom výskytu obezity.

Deti sa od útleho dojčenského veku učia životnému štýlu svojej rodiny a preberajú ho. Po materskom mlieku dieťa spôznáva najprv rôzne druhy príkrmov a postupne prechádza na jedlá, ktoré sú v rodine bežné. Raz prvýkrát ochutná sladkú chuť – malinovky, čokoládu, proste „niečo pod zub“ – alebo napríklad rezeň… Súčasne však dieťa od útleho veku významne ovplyvňuje aj okolité prostredie. Kto by napríklad neuveril a odolal tej krásnej reklame na čokoládu?

Sledujte na Babywebe príbeh malej Terezky:

Z denníčka obéznej Terezky (1)

Ak máte aj vy doma problémy s jedlom u detí, bojujete s detskou nadváhou alebo vás trápi nejaký iný problém súvisiaci so stravovaním, neváhajte a opýtajte sa v našej poradni nutričnej terapeutky.

Ako sa teda zmenilo stravovanie detí za posledných približne päťdesiat rokov?

Stravovanie slovenských detí rozhodne nemožno považovať za ideálne. Pre rastúci a vyvýjajúci sa detský organizmus je dôležité, aby boli v jedálnom lístku zastúpené všetky základné zložky potravy, teda bielkoviny, cukry (sacharidy) aj tuky, ale aj vitamíny a vláknina v primeranom množstve.

V súčasnosti v detskej strave najviac chýba zelenina o ovocie, ale veľa detí odmieta napríklad aj mliečne výrobky, ryby a pod. Zeleninu je aspoň raz za deň asi iba tretina detí. Dôležité je však aj rozloženie jednotlivých jedál počas dňa, strava by mala byť pravidelná, dieťaťu by sme teda mali dávať jedlo v pravidelných intervaloch 5-6-krát denne.

Slovenské deti stále obľubujú nápoje s vysokým obsahom cukru (t. j. soft drinky, Coca-Cola a pod.) či rôzne sladkosti. Rovnako zásadnú úlohu hrá nadmerný príjem tukov, čo je spôsobené hlavne tým, že keď dieťa necháte slobodne si vybrať jedlo, často zvolí pizzu, hranolky, hamburger alebo čipsy.

Zarážajúca je aj skutočnosť, že vo všedných dňoch až 50 % dospievajúcich detí neraňajkuje, často dopoludnia vynechávajú aj desiate a presúvajú tak najväčší príjem energie do popoludňajších a večerných hodín.

Aké sú ďalšie príčiny obezity u malých detí? Každý štvrtok sledujte náš seriál o detskej obezite MAMI, POMÓC, SOM TUČNÁ! a dozviete sa viac.

Text pripravila:

MUDr. Jitka Kytnarová, ambulancia detskej endokrinológie, diabetológie a obezitológie, Klinika detského a dorastového lekárstva VFN a 1. LF UK

Na Babywebe tiež nájdete:

Máte obézne dieťa?
Deti priberajú, naše návyky však veľmi nemeníme!
Riešite doma problémy s jedlom? Chce to trpezlivosť

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa k odberu nášho newsletteru alebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist