Praktické tipy na podporu tvorivosti detí podľa Montessoriovej

Stačí pár vecí, ktoré mávame bežne doma, a môžeme sa s naším drobcom nielen pekne pohrať, ale ešte ho trochu postrčiť vo vývoji. Metóda Montessoriovej stavila na spontánnu tvorivosť detí.

montessori_metoda-1100x618.jpg Zdroj: Shutterstock

Podpora dieťaťa pri rozvíjaní jeho poznatkov a schopností, a to nenásilným spôsobom a bez zbytočného stresu. Z toho vychádzala talianska pedagogička Mária Montessoriová už na počiatku 20. storočia. Stavila na slobodný rozvoj dieťaťa, na jeho samostatnú činnosť, pri ktorej mu je dospelý primeraným sprievodcom. Prekvapivo jednoduchými aktivitami môžeme zamestnať deti rôzneho veku. Inšpirácie nikdy nie je dosť.

FORMUJEME Z CESTA – OD 18 MESIACOV

Do šalátovej misy vsypeme pohár soli a dva poháre múky, prilejeme trochu vlažnej vody a lyžicu oleja. Zmiešame a necháme hodinu odpočívať. Potom z tejto zmesi môžeme tvoriť rôzne objekty, zvieratká, postavičky atď. Ak je nám ľúto zničiť ich, usušíme ich. Na vzduchu to trvá okolo desať hodín, v rúre nastavenej na 100 stupňov stačí pár minút.

Čomu to prospieva: Pri miesení, hnetení, vytváraní rôznych foriem sa zlepšuje jemná motorika. Pedagogika Montessori kladie dôraz na rozvoj všetkých zmyslov, čo dieťaťu pomáha k lepšiemu pochopeniu okolitého sveta.

VARÍME – OD 18 MESIACOV

Podľa veku malého kuchára zaistíme, aby mal dobrý a bezpečný prístup k pracovnej ploche, a tiež riad a kuchynské náčinie zodpovedajúce jeho zrelosti (malú varešku, ľahké a nerozbitné misky atď.). Nezabudnime ani na symbolickú zásteru.

Čomu to prospieva: Rozvoju všetkých zmyslov, dieťa sa navyše precvičí v počtoch a obohatí si jazyk o kulinárske výrazy. Je to dobré aj na koncentráciu, nácvik trpezlivosti a dodržiavanie určitého poriadku.

HONBA ZA POKLADOM – OD 2 ROKOV

Vonku namaľujeme kriedou trasu, po ktorej sa má dieťa vydať. Doma ju vyznačíme napríklad kockami. Cestu za pokladom môžeme oživiť rôznymi úlohami, trebárs zaspievať pesničku, skákať na jednej nohe, napodobniť zvieracie zvuky. Prípadne musí dieťa nájsť a priniesť nejaké predmety (4 listy, 3 konáriky, 2 kamienky), záleží na veku hľadača. Niekedy môžeme do hry zapojiť aj viac detí, aby sa naučili vzájomne si pomáhať. Na konci by na ne mal čakať ukrytý poklad (plyšiak, vrecúška s rôznymi drobnosťami a so sladkosťami pre viac hráčov).

Čomu to prospieva: Dieťa sa učí samostatne riešiť „problém“, rozvíja si pamäť, logické myslenie. Vyskúša si tiež, aké je s niekým spolupracovať. Navyše v tejto hre nie sú žiadni víťazi ani porazení.

NALIEVANIE A VYLIEVANIE – OD 2 ROKOV

Podľa veku malého prieskumníka ho necháme nalievať vodu do hrnčeka alebo nádoby s užším hrdlom. Aby sme si to ešte trochu skomplikovali, nádobu na jednom mieste previažeme stužkou, nad ktorú voda nemôže siahať. Ďalším spestrením je použitie lievika, prípadne nemusí ísť len o tekutinu, môžeme sypať ryžu, hrach atď.

Čomu to prospieva: Koordinácii, posilňujú sa svaly ruky, zápästia, dieťa si uvedomí, čo znamená, keď je niečo plné a prázdne, a učí sa sústredenosti a trpezlivosti.

POTOP SA ALEBO PLÁVAJ – OD 3 ROKOV

Naplníme umývadlo alebo inú väčšiu nádobu vodou, pripravíme rôzne predmety. Dieťa ich dáva na vodu a pozoruje, či sa potopí, alebo pláva.

Čomu to prospieva: Naučí sa niečo o fyzikálnych zákonitostiach (Archimedov zákon atď.), zároveň si precvičí jemnú motoriku pri ukladaní vecí na vodu a tiež pozorovateľské schopnosti. Dieťa sa naučí rozlišovať predmety podľa hmoty, z ktorej sa skladajú.

TAJOMNÉ VRECÚŠKO – OD 3 ROKOV

Do látkového vrecúška skryjeme rôzne predmety. Môžu byť vybraté tematicky, napríklad zvieratká alebo veci z domácnosti (pinzeta, zátky atď.). Dieťa vsunie ruku dovnútra a má opísať predmet, ktorý nahmatalo, pomenovať ho a až potom vytiahnuť von. Iný variant je, že do škatule naskladáme veci rovnako ako do vrecúška. Dieťa si ich prezrie a potom musí poslepiačky nájsť tú istú vec vo vrecúšku.

Čomu to prospieva: Rozvoju hmatu. Navyše deti milujú prekvapenia, a tak sa pri tejto hre aj zabavia.

ŠKATUĽKA NA ZVUKY – OD 3 ROKOV

Naplníme fľaštičky alebo škatuľky, ktoré musia byť dobre uzatvárateľné, rôznymi predmetmi (ryža, soľ, koráliky, šošovica atď.). Dieťa nimi trasie a počúva rôzne zvuky, ktoré vydávajú. Tiež je možné vytvoriť páry s rovnakou náplňou, jedna nádoba bude mať priehľadný obal a druhá nepriehľadný. Dieťa potom potrasie priehľadnou fľaštičkou a musí k nej podľa zvuku hľadať pár medzi nepriehľadnými.

Čomu to prospieva: rozvoju sluchu, koncentrácii, schopnosti porovnávať a triediť veci.

27.3.2020 4:15| autor: Helena Chvojková 

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa na odber nášho newsletteru vyplnením svojej e-mailovej adresy.

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

* Newslettery vám budeme zasielať najdlhšie 3 roky alebo do vášho odhlásenia. Viac informácií na e-mailovej adrese: gdpr@babyweb.sk.

Na tomto webe spracovávame cookies potrebné pre jeho fungovanie a analytiku, v prípade súhlasu tiež cookies na účely cielenie reklamy a personalizáciou reklám. K tomu využijeme partnerov pre sociálne médiá, inzerciu a analýzu. Viac informácií o nastavení cookies nájdete tu.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist