Ivka v 26. tt – Spánok začína byť znova viac žiadaný, no nepohodlný

Spánok je veľmi dôležitý nielen pre tehotné žienky, ale aj pre ostatných mladých dospelých ľudí aj deti. Aj to, ako sa vyspíme, ovplyvní celý deň, našu náladu, energiu, vytrvalosť, chuť… Tak teda poďme sa pozrieť na to, aký spánok začína byť v treťom trimestri tehotenstva. Na začiatok Trošku zhrniem, aký spánok som mala na začiatku tehotenstva. […]

dsc00610-upr-1100x618.jpg Zdroj: Paulína Ščepková www.fb.com/paulina.scepkova

Spánok je veľmi dôležitý nielen pre tehotné žienky, ale aj pre ostatných mladých dospelých ľudí aj deti. Aj to, ako sa vyspíme, ovplyvní celý deň, našu náladu, energiu, vytrvalosť, chuť… Tak teda poďme sa pozrieť na to, aký spánok začína byť v treťom trimestri tehotenstva.

Na začiatok

Trošku zhrniem, aký spánok som mala na začiatku tehotenstva. Tam bol, jednoducho povedané, častý, intenzívny a naozaj ešte častejší ako častý. Prespala som viac ako polovicu dňa, no stále som pociťovala únavu. Bol pre mňa nevyhnutný.

Keď som náhodou bola v takej situácii, že som si nemohla ísť ľahnúť, tak to bolo pre mňa veľmi namáhavé, ešte viac vyčerpávajúce a zničujúce. Takže keď to zhrniem, spánok bol častý a veľmi príjemný. Jediné negatívum bolo, že naozaj často som musela spať, skoro všade som zaspala, skoro stále som bola unavená, jednoducho to bolo nepraktické.

Druhý trimester

Ten sa vliekol takisto v znamení častého spánku. No keď to porovnám, tak to bolo o niečo lepšie ako prvý trimester. Úľava prišla až ku koncu druhého trimestra. Vtedy som spávala úplne spokojne, nemusela som až tak často, ale večer som už okolo 21:00 bola v posteli.

Jediné, čo ma začalo trápiť, boli sny, o tých som vám už isto písala. Všelijaké búrlivé sny na tému tehotenstvo, rodičovstvo, dieťatko, pôrod atď. Zväčša sa nekončili ani neprebiehali príjemne, často som sa ráno budila vystrašená.

Tieto sny boli veľmi živé, pravdupovediac, dosť nepríjemne. Veľakrát som mala aj slzy v očiach a jediné, čo ma zachránilo, bolo, že partner ležal ráno vedľa mňa. Utíšil ma a ubezpečil, že to je hlúposť. Potrebujete, jednoducho potrebujete si hneď po prebudení zrovnať v hlave čo a ako.

26. týždeň tehotenstva

Približne v tomto týždni tehotenstva som začala pociťovať väčšie zmeny vo svojom spánkovom rituáli. Čo sa týka frekvencie, tak zostáva dosť podobná ako v druhom trimestri. Ráno sa síce budím s partnerom o 7:00, on sa chystá do práce a mne sa začína deň. Nepotrebujem si o dve-tri hodinky pospať znovu, ale zato poobede si rada doprajem oddych a niekedy aj pred obedom.

Závisí to od toho, čo všetko v ten deň robím. Či ma to unaví, alebo nie a ako veľmi. Oddych prebieha takou formou, že si pustím seriál alebo film, čítam si knihu alebo relaxujem pri počítači a nasávam rôzne informácie.

Takže spánok cez deň vyslovene nepotrebujem, i keď pociťujem nejakú tú únavu. To je pochopiteľné, keďže pohyby začínajú byť čoraz zložitejšie a namáhavejšie. Niekedy sa mi stane, že zaspím pri filme, ale nie je to pravidlom.

Večer okolo 21:00 si už rada idem ľahnúť do postele, niekedy aj o hodinku skôr. To, že si idem ľahnúť, nemusí hneď znamenať, že idem aj spať. Zväčša sa s partnerom ešte rozprávame o tom, ako nám prebiehal deň, poprípade sa dohodneme na veciach, čo potrebujeme. Túlime sa a nejako nás to uspí.

Samotný spánok?

Zaspať nemám teda vôbec žiadny problém. S tým som nikdy nemala problém, keď som bola unavená, zaspala by som aj postojačky. Čo je však horšie, je, kým si nájdem to správne miesto. Je to preto, lebo bruško sa čoraz rýchlejšie zväčšuje a mne začína kvalitne zavadzať pri spaní.

Takže sa moja spánková poloha nadobro obmedzila na polohu na boku, kde nohy musím mať trošku pokrčené a položené na sebe. Veľkou výhodou je pre mňa spací vankúš. Podlhovastý, 40 x 170, tuším z Lidla. Ten si vložím medzi nohy, pod bruško a aj pod hlavu. Partner sa pritisne ku mne na tzv. lyžičky a ohrieva mi chrbátik, aby som nenachladla. Túto spaciu polohu som veľmi obľubovala aj pred otehotnením, až na jeden rozdiel.

Spodnú nohu som si vystrela a hornú som pokrčila, čo však znamenalo, že celá som sa viac ohla k rovine postele. To mi teraz bruško už nedovoľuje, pretože cítim, ako tlačím bábo, a je to aj nepríjemné. Druhá poloha, v ktorej zvyčajne spím, je, že si opriem hlavu o partnerovo plece, pod bruško si dám malý vankúšik a ten podlhovastý mám za chrbtom, aby ma hrial.

Takže dve polohy, ktoré v noci striedam. A teraz si isto hovoríte, že ako dlho mi trvá nájsť tú správnu polohu. Čudovali by ste sa, kým si správne podložím bruško, aby to vyhovovalo aj mne, aj drobcovi, kým si správne podložím hlavu, uložím nohy, poriadne sa zakryjem,..

Spím iba v týchto dvoch polohách

Je toho veľa, a to hlavne preto, že stále spím iba v týchto dvoch polohách. Už mám pocit občas, že začínam pociťovať preležaniny. Samozrejme, je to hlúposť. 😀 Takže zväčša nemusím až tak dlho hľadať, keď si ľahnem. Ostatné polohy mi nevyhovujú hlavne pre bruško. To je jediný a najväčší obmedzovač.

Občas, keď sa chcem prehodiť z jednej polohy do druhej, tak sa zastavím v polovici na chrbte, ale tak nevydržím dlho. Jedine dovtedy, kým si trošku nevystriem chrbát, ale inak cítim, ako mi dieťatko s placentou tlačí na orgány. Ani to nie je veľmi príjemné, tie vnútorné tlaky, až zle vám z toho môže zostať.

Čo sa týka snov

Čo sa týka snov, tak tie pretrvávajú ako v druhom, tak aj v treťom trimestri. S tým rozdielom, že som si na to už aj zvykla. Ráno z nich teda nebývam taká vydesená. Stane sa, ak je sen veľmi silný, ale to je pri mne vždy partner.

Takže si môžete povedať, že to nie je až také zlé, no do tohto všetkého vám pridám ešte ozaj časté chodenie na toaletu. Kým si idem ľahnúť, tak aj tri návštevy pre istotu, aby som nemusela tak často v noci. No nepomáha to. V noci idem tiež tak 3-, 4-krát na toaletu.

Objem močového mechúra sa mi teda riadne zmenšil, dieťatko mi naň poriadne tlačí. Preto mi stačí minimum tekutín a už potrebujem ísť na toaletu. Samotný proces, ako idem na toaletu, nie je až taký zaťažujúci, ale potom si znova hľadať polohu na spanie… celý kolobeh sa zopakuje znova.

Začína byť namáhavé aj postaviť sa z postele

A nemôžem zabudnúť, že už začína byť namáhavé aj postaviť sa z postele, nemôžem veľmi zapájať brušné svalstvo, pretože vtedy namáham bruško a bolí to, takže sa môžem jedine rukami odtlačiť a niekedy sa to teda aj mne samej zdá dosť komické. Partner mi zvykne pomôcť, ak ho zobudím, jednoduchým potlačením do chrbta.

No skoro by som zabudla na najkrajšiu a hádam aj najzvláštnejšiu vec na celom spánku. V noci sa veľakrát zobudím, no nie iba ja, ale aj drobec a začne si vykopkávať, vybuchávať, takže niekedy aj toto sťažuje zaspanie. Hoci je to krásne, už len ten pocit, že sa vo vás niečo hýbe, žije, no je to aj veľmi zvláštny pocit, neovplyvníte to. Začne to, kedy chce, skončí, kedy chce.

Takže toto by asi bolo všetko, čo sa týka mojich ťažkostí so spánkom. Viem, nezdá sa vám to až také zlé, no keď ste zvyknutá na niečo a zrazu vás začne čosi takto obmedzovať, budiť a meniť tieto rituály, je to pre vás diskomfort, ktorý budete jednoznačne pociťovať.

Ivka

Ivka je v 26. týždni tehotenstva. Chcete vedieť, čo sa v tomto týždni deje s vaším telom?

1.10.2019 10:21| autor: Ivka Svetliaková

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa na odber nášho newsletteru vyplnením svojej e-mailovej adresy.

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

* Newslettery vám budeme zasielať najdlhšie 3 roky alebo do vášho odhlásenia. Viac informácií na e-mailovej adrese: gdpr@babyweb.sk.

Na tomto webe spracovávame cookies potrebné pre jeho fungovanie a analytiku, v prípade súhlasu tiež cookies na účely cielenie reklamy a personalizáciou reklám. K tomu využijeme partnerov pre sociálne médiá, inzerciu a analýzu. Viac informácií o nastavení cookies nájdete tu.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist