Diéta po pôrode

Ak po pôrode musíte dodržiavať diétu v súvislosti s ochorením (celiakia, diabetes…), je to situácia, ktorú treba riešiť pod odborným vedením lekára a nutričného terapeuta.

Pojem diéta vysvetľujeme ako redukciu, treba si však uvedomiť, že akékoľvek obmedzovanie stravy či redukčné režimy počas dojčenia sú nevhodné a môžu dieťa i matku ohroziť výživovým deficitom. Populárna tlač nás zásobuje informáciami, ako rôzne celebrity po pôrode chudnú, ale nikde sa už nehovorí o tom, ako sa ich denný režim a životný štýl odlišujú od života bežnej ženy a ako živia svoje deti. Je známe, že počas dojčenia sa hmotnosť redukuje fyziologicky.

Žena s nízkym energetickým príjmom postupne stráca schopnosť tvoriť mlieko. Prísna redukčná diéta dojčiacej mamičky vedie aj k uvoľňovaniu cudzorodých látok z tukových buniek, ktoré môžu negatívne ovplyvniť zdravie dieťaťa.

Najlepšou redukčnou diétou pri dojčení je vyvážená pestrá strava bez prejedania, maškrtenia a prijímania prázdnych kalórií v sladkých nápojoch. S pohybom okolo bábätka a prípadným ľahkým cvičením pôjdu kilá dolu samy.

Do kategórie diét po pôrode patrí aj mnoho mýtov a povier – predovšetkým o „nadúvacej“ strave. Treba si uvedomiť, či chceme riešiť problém mamičky – jej plynatosti, či problém bábätka.

K stravovaniu po pôrode patrí aj potreba dostatočnej dávky vlákniny v strave, aby mamička nemala problémy so zápchou. Množstvo a forma sú veľmi individuálne a závisia aj od predchádzajúceho stravovacieho režimu ženy. Úplne vylúčiť vlákninu zo stravy je teda nezdravé a mamičke určite také opatrenie skomplikuje život.

Čítajte tiež:

Užívanie potravinových doplnkov s vlákninou (najmä na chudnutie) takisto neodporúčame, pretože veľké množstvo väčšinou využitej hrubej vlákniny môže skomplikovať vstrebávanie dôležitých živín. Najlepšou formou príjmu vlákniny pri dojčení je jemná, rozpustná vláknina, ktorú nájdete v dužine ovocia, listoch ľadového, hlávkového a ostatných šalátov, v čínskej kapuste, špenáte a pod. Rozpustnú vlákninu v potravinových doplnkoch v rozumnej miere možno k strave zaradiť.

Plynatosť u bábätka oveľa častejšie spôsobuje nesprávne pitie materského mlieka, ako mamičkin jedálny lístok (kým sa látky zo stravy, ktorú konzumovala matka, môžu objaviť v materskom mlieku, uplynie 6 až 12 hodín).

S ohľadom na bábätko z jedálneho lístka mamičky treba vyradiť najmä veľmi ostré jedlá a potraviny (čili papričky) a druhy ovocia, ktoré môžu byť alergizujúce. Mimoriadna opatrnosť sa vyžaduje pri deťoch s atopickým ekzémom a v prípade, že obaja rodičia sú alergici. Takéto odporúčania však už znova patria do rúk špecialistov.

25.5.2016 1:03| autor: Eva Chocenská

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa k odberu nášho newsletteru alebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist