Budem matkou – čoho sa musím vzdať?

„Keď som sa dozvedela, že som tehotná, bola som veľmi šťastná. Vzápätí som si však uvedomila, že sa nasledujúcich deväť mesiacov musím vzdať alkoholu aj milovaného aerobiku. To ma trochu vydesilo. Rovnako ako to, že sa po zvyšok života budem o niekoho starať,“ rozpráva dvadsaťsedemročná budúca mamička Janka.

„Ak myslíte na obete, ktoré musíte materstvu priniesť, zamyslite sa najprv nad tým, ako veľmi vám to prekáža. Najprv si uvedomte, že väčšina týchto obmedzení je iba dočasná,“ radí budúcim matkám psychologička Petra Vondráčková. „Zamerajte sa na pozitívne veci, ktoré so sebou tehotenstvo a materstvo prinášajú – na nové skúsenosti a zážitky, novú formu sebarealizácie. Zároveň je to dobrá príležitosť vyskúšať si nové činnosti, ale aj nápoje a jedlá, a tým svoj život zaujímavo obohatiť.“

Pocit viny

„Je normálne, že sa s materstvom vôbec potrebujem vyrovnávať?“ pýtajú sa ženy často samy seba. Pocitom viny sa rozhodne netrápte: „To, že všetci normálni ľudia chcú mať deti a okamžite sa na ne začnú tešiť, je mýtus, ktorý môže pôsobiť ako stres. Tieto pocity sú do istej miery úplne v poriadku, o to viac v súčasnosti, keď máme omnoho viac možností, ako mali ženy pred sto rokmi. Materstvo, aspoň na určitý čas, tieto možnosti obmedzí,“ vysvetľuje psychologička.

Pochopí partner?

Určite je dôležité hovoriť o týchto pocitoch s partnerom. Na rodičovstvo ste dvaja. Partner vám môže pomôcť už len tým, že mu umožníte pohovoriť si o týchto pocitoch, podporiť vás a uistiť, že to spoločne zvládnete. Podpora je jedna z hlavných úloh partnera v tehotenstve a materstve všeobecne. Nebojte sa mu dať na túto úlohu priestor.

Aby zmena tak nebolela alebo čo čím nahradiť:

Káva
Ak milujete kávu, nezúfajte. V malom množstve ju môžete piť aj v tehotenstve. Ak bábätko nechcete vystavovať žiadnym nebezpečným vplyvom, skúste kávu bez kofeínu.

Športový aerobik
Príliš prudké pohyby by vám mohli v tehotenstve uškodiť. Preto sa neodporúča pri športoch v tomto období skákať, rýchlo meniť polohy. To však neznamená, že sa športu musíte vzdať úplne. Skúste gravidjogu, pilates pre tehotné, špeciálne cvičenia pre tehotné, plávanie či posilňovňu. Pre vaše telo je dokonca veľmi prospešné, ak budete cvičiť. Len si musíte vybrať ten správny šport.

Alkohol
Alkohol v malom množstve je povolený aj v tehotenstve. Samozrejme, je lepšie, keď sa mu vyhnete úplne. Nemusí to byť ani taký problém, skúste napríklad nealkoholické pivo. A už ste zistili rozdiel medzi alkoholickým koktailom a nealkoholickým? Nie je taký markantný. Nájdite si recepty na koktaily bez alkoholu, skvelá chuť im ostane.

Zdravé jedlo
Budete síce musieť začať trochu viac premýšľať nad jedálnym lístkom, ale nič zásadné sa nezmení. Stále môžete jesť takmer všetky svoje obľúbené potraviny. Iba ich budete viac kombinovať s ovocím, so zeleninou a s ďalšími vitamínmi. Tie sa navyše dajú kúpiť v lekárni.

Fajčenie
Áno, v tehotenstve by ste mali prestať fajčiť. Plodu totiž fajčenie môže spôsobiť nemalé problémy. V lekárni sa opýtajte na nikotínové náplasti, ktoré vám pomôžu s neľahkým odvykaním. Aby sa telo od nikotínu poriadne očistilo, mali by ste prestať fajčiť pol roka pred počatím. Neváhajte preto prestať ihneď, ako začnete premýšľať o dieťati.

Čítajte tiež:

Odchod zo zamestnania
Desíte sa toho, že budete „matka na plný úväzok“? Žiadne telefonáty, nikto vás nebude potrebovať, nikde neuvidíte výsledky svojej práce? Nie ste sama. Tento pocit má mnoho žien. Strach o stratu zamestnania, kontaktov s kolegami, klientmi a so zamestnávateľom je úplne bežný. Uvedomte si, že tehotenstvo a materstvo vám neberie prácu navždy. Naopak, dáva vám šancu vybudovať si okrem profesionálneho života aj ten súkromný. Stanete sa nenahraditeľnou – pre dieťa aj pre partnera. V práci vás môže nahradiť kolega, ale v úlohe matky ste nenahraditeľná.

Strata priateľov a známych
Predstava, že s dieťaťom stratíte všetkých priateľov, je takisto skreslená. Nebudete sa vídať tak často, ale rozhodne neprestanú byť vašimi priateľmi. Jednoducho budú chodiť častejšie nejaký čas na návštevu oni k vám alebo vás budú sprevádzať na vychádzke s kočíkom. Materstvo je navyše aj cesta, ako nadviazať nové vzťahy. Viete, koľko mamičiek stretnete v tehotenskej poradni, na detskom ihrisku či na cvičení s deťmi? Budete mať rovnaké témy na rozhovory – váš malý poklad.

Strata voľného času
Veľa mladých matiek má strach zo straty voľnosti. To ešte nemusí znamenať nezrelosť. Iste vám pribudne veľká dávka zodpovednosti, ale nemusíte stratiť všetok svoj voľný čas. Keď zapojíte do starostlivosti o dieťa rodinu, blízkych priateľov alebo aj pestúnku, môžete si dopriať aj kúsok času pre seba.

15.1.2016 1:51| autor: Michaela Mazancová

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa k odberu nášho newsletteru alebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist