Ako rozvíjať detskú reč?

Porúch komunikačných schopností u detí stále pribúda a logopedické ordinácie sú preplnené. Najčastejšie ide o poruchy reči z nedostatočnej pozornosti zo strany rodičov, ktorí na dieťa jednoducho nemajú čas, a v druhom prípade je často na vine nahradzovanie medziľudskej komunikácie užívaním masmédií. Každý rodič by sa mal zamyslieť nad prevenciou vzniku logopedických porúch a intenzívne so svojím dieťaťom pracovať.

Detská reč sa formuje ihneď od narodenia. Sluchové vnímanie už v priebehu tehotenstva, keď dieťa rozpozná a reaguje na matkin hlas a rozlíši ho od iných. Hneď v prvých dňoch po pôrode je pre bábätko matkin hlas jeden z najdôležitejších kontaktov.

Matka väčšinou vycíti, čo má urobiť, a ihneď nadväzuje s dieťatkom kontakt. Správne je komentovať činnosť, ktorú vykonáva, spievať mu a hrať sa s jeho prstíkmi. Neskôr sa dieťatko snaží reagovať aj na hračky, ktoré vydávajú rôzne zvuky. Vníma všetky vonkajšie podnety a postupne si všíma ďalšie nové veci okolo seba, rozpoznáva a rozlišuje zvuky v miestnosti a na ulici.

Náš hlas je pre dieťa tou najkrajšou a najpotrebnejšou hudbou, teda neustále bežiace zvukové kulisy ako rádio a televízia nie sú pre naše dieťatko vôbec vhodné, ale naopak škodlivé. Okolo šiesteho mesiaca začína dieťa svojím džavotaním napodobňovať zvuky, ktoré zaznamenáva vo svojom okolí a často už vo forme slabík. Vo veku 10 – 12 mesiacov začína rozumieť ľudskej reči, jednoduchým pokynom, príkazom a zákazom.

Okolo svojich prvých narodenín je často schopné vysloviť niekoľko jednoduchých slov, zložených väčšinou z labiálnych spoluhlások a postupne začína tvoriť prvé slová. Spája slabiky a my po ňom opakujeme, čo pekné nám hovorí. Už veľmi skoro dieťatko pomenováva činnosti ako „paci, hami, brm, nie je…“ Čím ďalej, tým viac ho zaujímajú leporelá, obrázky, zvieratká a ich zvuky. S vekom sa stupňuje zložitosť jeho záujmov – všíma si detaily, stavia kocky, rozoberá hračky a s rozvojom myslenia sa ruka v ruke rozvíja spoločne s ďalšími schopnosťami (motorika, zrakové, sluchové vnímanie a podobne) jeho reč.

Okolo 2,5 roka môžeme u dieťa už spozorovať frustráciu, keď sa neúspešne pokúsi o komunikáciu. Keď naše dieťa začína tvoriť vety, mali by sme naň hovoriť v kratších vetách, primeraných, nezrýchleným tempom, aby nám dobre porozumelo, vnímalo našu reč a pokúšalo sa ju napodobniť.

Čítajte tiež:

Rozvoj komunikácie výborne podporuje čítanie rozprávok, básničiek, spievanie, rytmizácia slov, prezeranie obrázkov a komentovanie pri hraní. Áno, komentujeme všetky situácie, rôzne hry a spoločné zážitky. Ale aj to, kam pôjdeme, čo sa okolo nás deje a čo je čo.

Približne v štyroch rokoch hovorí dieťa už v súvetiach. Vývoj by mal byť dokončený pred nástupom do školy, keď by malo byť schopné samostatne sa vyjadrovať. Správna artikulácia by mala byť upravená a vyslovovanie hlások už ustálené. Na správne zafixovanie sykaviek, hlások R a Ř majú deti nárok do 6,5 roka veku. Najskôr potom je však potrebné vyhľadať logopedickú pomoc. Stále platí pravidlo, že čím skôr sa problém začne odstraňovať, tým zaručenejšie budú výsledky.

Umožňujme svojim deťom využiť maximálne ich súhrn schopností a rozvíjať ich reč v láskyplnom a milujúcom rodinnom prostredí.

21.3.2016 1:33| autor: Mgr. Martin Jan Šverma

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa k odberu nášho newsletteru alebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist