10 krôčikov k harmónii alebo Zen a deti

Strach a napätie. Nezažívajú ich iba dospelí, ale aj deti. Ani pre ne nie je jednoduché uvoľniť sa, prípadne sa upokojiť, keď sú hyperaktívne. Pomôcť by mohli jednoduché cvičenia vychádzajúce z jogy a zaujímavé hry, ktoré deťom vo veku troch až šiestich rokov prinesú pokoj a pohodu. A to dodá úľavu i nám dospelým.

1. Ráno pozdravíme slnko

Nie je nad to, keď sa deň začne príjemne. Hneď po prebudení poradíme dieťaťu, aby si pošúchalo dlane o seba, až sa zahrejú, a následne si nimi premasírovalo tvár a zahnalo spánok. Potom ho necháme vyliezť z postieľky a pozdraviť slniečko. Toto cvičenie je akýmsi energetickým prebudením. Postavíme sa bosí pred okno, nohy mierne rozkročíme na šírku panvy, chrbticu máme pekne vystretú. Dívame sa do diaľky, s nádychom dvihneme paže a spojíme dlane, prípadne prepletieme prsty.

Pretiahneme sa, najskôr ľavú stranu tela, potom pravú. Nasledujú úklony na rozlúčku s mesiacom. S výdychom sa ukloníme mierne vpravo, s nádychom sa vraciame do stredu, s ďalším výdychom spravíme úklon doľava. Zopakujeme trikrát. Následne rozpojíme dlane a s napnutými pažami a rovnou chrbticou sa skláňame k zemi. Povolíme paže i chrbticu. Vyvesíme sa a potom sa začneme pomaly narovnávať s ohnutým chrbtom, stavec po stavci, až sa znovu dostaneme do vzpriameného postoja. Slnko je náležite pozdravené a my sme plní energie.

2. Pozitívne želanie do nového dňa

Táto hra je inšpirovaná metódou Ho´oponopono, čo je stará havajská technika práce s podvedomím. Prečisťuje našu myseľ, zbavuje negatívnej energie. Akcentuje pozitívne myslenie, ktoré i deťom pomáha k sebadôvere a sebauvedomovaniu. Každé ráno pri vstávaní sa zahráme na predstavovanie. „Ja som mama“ – povie matka a ukáže na seba prstom. Potom na rovnaké gesto vyzve dieťa. „Ja som Amálka,“ ukáže na seba prstom dcéra. Následne dieťa požiadame, aby po nás opakovalo zreteľne a nahlas krátke pozitívne vety: Som šťastná. Som pekná. Mám dobrú náladu. Všetci ma majú radi. Som rada v škôlke atď. Tento rituál opakujeme aspoň 21 dní po sebe, aby si mozog zafixoval nové informácie.

3. Tichá pošta a uši dokorán

Pri tejto hre sa dieťa naučí starostlivo počúvať a zároveň vyslovovať, ovládať výšku svojho hlasu. Má to však háčik, sú na ňu potrební aspoň traja ľudia. Čím viac ich však je, tým lepšie. Hráči sa postavia alebo posadia do radu. Prvý si vymyslí nejakú správu a zašepká ju susedovi. Ten ju potom odovzdá ďalej. Takto sa postupuje až k poslednému, ktorý zopakuje nahlas vetu. Niekedy je priam neuveriteľné, aká skomolenina z nej môže vyliezť.

4. Nastavíme si zrkadlo

Toto hravé cvičenie pomáha uvedomiť si pravú a ľavú stranu tela, rozvíja psychomotoriku. Stačí naň len jeden z rodičov a dieťa. Obaja hráči sa postavia proti sebe. Jeden kreslí pažou vo vzduchu rôzne obrazce, druhý po ňom opakuje, je jeho zrkadlom. Do pohybu sa môže zapojiť celé telo. Jedným z obrazcov môže byť aj matematický znak pre nekonečno, teda ležatá osmička. Môžeme ju začať kresliť palcom čo najnižšie a postupujeme vyššie a vyššie a potom zase nadol. Odporúča sa dodržať tento smer, je to dobrý nácvik na písanie, keď ťah písma vedieme zdola nahor. Iným variantom je kresliť ležatú osmičku vo výške očí, ktorými sledujeme palec, bez toho, aby sme hýbali hlavou. Skvelé cvičenie na oči.

5. Strom sa kníše vo vetre

Toto cvičenie upokojí príliš excitované deti. Začíname v stoji. Pevne stojíme na zemi ako strom so silnými koreňmi. Zvyšok tela a paže sú povolené. Začína fúkať vietor, telo i paže sa pohybujú z jednej strany na druhú. Vietor silnie, blíži sa búrka, paže sa dvihnú a telo sa postupne kýve čoraz viac, do všetkých strán, nohy však zostávajú ako vrastené do zeme. Následne vietor postupne ustáva a telo sa upokojuje.

Na Babywebe tiež nájdete:

6. Medveď sa poriadne rozzúri

Vďaka tomuto jednoduchému cvičeniu povolí napätie, odíde strach. Postavíme sa na všetky štyri končatiny, prsty roztiahneme ako pazúry a zaprieme sa do zeme. Hlavu dvihneme, vyplazíme jazyk, doširoka roztvoríme oči a zareveme ako rozzúrený medveď. S prestávkami opakujeme trikrát. Napätie povolí. Potom sa medvedík pokojne položí na zem na chrbát a spokojne zhlboka dýcha.

7. Zahrievame si oči

I najmenšie deti sa môžu naučiť zahriať si svoje oči. Využívajú sa pri tom skúsenosti z jogy. Trieme o seba dlane tak dlho, až pocítime, že sú teplé. Priložíme si ich k zatvoreným očiam, netlačíme ich na ne, len vnímame teplo. Prináša to celkové uvoľnenie. Potom pod dlaňami oči otvoríme, paže oddialime. Toto cvičenie pomáha deťom, ktoré sa nevedia dobre sústrediť. Môžu ho praktizovať pred domácimi úlohami alebo, naopak, po chvíľach strávených pri počítači či pred televíziou. I v škole alebo v škôlke je vhodné na odpočinok očí a tiež na chvíľkové odpútanie sa od okolitého sveta.

8. Vytvoríme mandalu

Kresliť mandalu z osmičiek smerujúcich do všetkých strán a vyplňujúcich celú plochu kruhu pomáha k vnútornej harmónii a relaxácii. Najskôr však musíme dieťaťu ukázať, ako na to. Nakreslíme na papier kruh a vyznačíme jeho stred. Od neho vedieme pastelku k obvodu kruhu, nakreslíme veľkú slučku a vraciame sa do stredu mandaly. Následne pokračujeme rovnakým spôsobom do protiľahlej strany, až nakoniec vznikne veľká osmička. Opakujeme ju, postupujeme po celom kruhu, striedame farby, až vytvoríme farebnú mandalu.

9. Karty šťastna

Nastriháme si kartičky, na ktoré napíšeme pozitívne odkazy, želania (Mám rád babičku, Mám dobrú náladu, Pomôžem ti upratať, Nakreslím oteckovi obrázok…) Vyzveme dieťa, aby si vybralo jednu kartu, prečítame nahlas, čo je na nej, a potom to posolstvo vyplníme. Odkazy vyjadrujúce sympatiu doručíme tým, ktorých sa týkajú. Keď je na karte opísaná nejaká činnosť, snažíme sa ju čo najskôr naplniť. V balíčku kariet necháme i niektoré prázdne, na ktoré zaznamenáme ďalšie želania dieťaťa.

10. Škatuľka na nočné mory

Spoločne so svojím potomkom si vyrobíme papierovú škatuľku, ktorú pekne omaľujeme, ozdobíme. Dieťa do nej bude odkladať to, čo ho trápi. Navečer pred spaním si necháme chvíľku na to, aby sme si s naším najmenším porozprávali, aký bol deň, čo ho potrápilo, z čoho mal strach.

Potom otvoríme škatuľku a povieme mu, aby tam všetky starosti, chmúrne myšlienky pred spaním odložil. Môžeme ich napísať aj na papier alebo ich môže sám namaľovať. Následne škatuľku zavrieme a uložíme v izbe tak, aby na ňu dieťa videlo a uvedomilo si, že všetky nepríjemnosti sú tam ukryté a nebudú mu cez noc strašiť v hlave. Z času na čas škatuľku vynesieme von a tie nepríjemné záležitosti z nej vyklepeme, zbavíme sa ich navždy.

23.6.2015 12:28| autor: Helena Chvojková

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa k odberu nášho newsletteru alebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.
TOPlist