Je cvičenie v tehotenstve prospešné?

Tehotenstvo je obdobie podstupovania enormných psychických, fyzických a hormonálnych zmien. Cvičenie v tehotenstve nepredstavuje príležitosť na to, aby ste si budovali fyzickú kondíciu alebo tvrdo pracovali na ideálnej postave. Je však dokonalou príležitosťou na to, aby ste si zachovali telesnú zdatnosť.

Cvičenie pomáha nielen v priebehu celého tehotenstva, ale aj pri pôrode a najmä po ňom. Na predtehotenskú fyzickú aktivitu nadviažete oveľa jednoduchšie. „Pravidelné cvičenie je veľmi prospešné, a to z toho dôvodu, že si telo zvyká na primeranú záťaž. Po pôrode sa tak mamička dostane rýchlejšie do formy,“ vysvetľuje Andrea Smékalová, cvičiteľka gravidjogy.

Kedy, čo a ako cvičiť?

I. trimester (1. – 4. mesiac tehotenstva)
V tomto období sa dá cvičiť takmer všetko, s výnimkou skokov, výpadov a behu. Cvičiť môžeme v stoji, v kľaku, v sede, v tureckom sede, v polohe ležmo na chrbte, na bruchu, na boku. Precvičujeme brušné svaly, svalstvo klenby nožnej, prsné svaly, podporujeme elasticitu hrudníka, odkrvovanie dolných končatín a peristaltiku čriev. Relaxujeme a nacvičujeme správne držanie tela.

II. trimester (5. – 7. mesiac tehotenstva )
Cvičiť môžeme rovnako ako v prvom trimestri, ale vynechávame cviky v polohe ležmo na bruchu. Pridať môžeme špeciálne cviky: zadržiavanie dychu a uvoľňovanie panvových kĺbov.

III. trimester (8. – 9. mesiac tehotenstva)
Cvičiť by sme mali iba špeciálne cvičenia v rámci prípravy na jednotlivé pôrodné etapy, nácvik dýchania, zadržiavania dychu, pôrodných polôh a relaxácie.

Prínos cvičenia v tehotenstve

  • redukcia bolesti chrbtice a zlepšenie držania tela
  • eliminácia nadmerného prírastku telesného tuku
  • prevencia hemoroidov, problémov s močením a prolapsu maternice
  • prevencia kŕčov a opuchov nôh
  • primeraná pohyblivosť panvového kĺbu a s tým súvisiace zvládanie narastajúcej záťaže, dostatočná pružnosť pri pôrode
  • starostlivosť o chodidlá a s ňou späté zvládanie narastajúcej záťaže
  • lepšia fyzická kondícia
  • lepšia psychická kondícia
  • rýchlejší návrat do pôvodnej formy a hmotnosti po pôrode
  • jednoduchšie zvládanie starostlivosti o dieťa po pôrode (zdvíhanie, nosenie)

Cvičenie v tehotenstve kladie solídne základy, na ktorých sa dá po pôrode dobre stavať. Nebudete mať neskôr taký veľký problém nadviazať na to, čo ste pred pôrodom ukončili, a návrat k vašej pôvodnej postave bude oveľa rýchlejší a plynulejší ako u žien, ktoré necvičili. Ideálne je, ak ženy cvičia ešte pred otehotnením, pretože tehotenstvo samo osebe nie je správne obdobie, aby ste mohli s nejakým špeciálnym cvičením začínať.

Medzi relaxačné cvičenia, ktoré vám môžu v období tehotenstva pomôcť, patria napríklad cvičenia pre tehotné, gravidjoga, pilates pre tehotné, obyčajná chôdza či plávanie. „Ak je tehotenstvo fyziologicky v poriadku, môže žena cvičiť úplne bez obáv. Dnešné mamičky sa boja cvičiť, ale skutočnosť, že do polovice deviateho mesiaca tehotenstva sedia v kancelárii a tlačia svoje bábätko, sa im čudná nezdá,“ hovorí cvičiteľka pilates Hana Císařová.

Pre cvičenie v tehotenstve platí, že by ste jednoznačne mali počúvať reč svojho tela. Rovnako ako tehotenstvo samo, aj cvičenie počas neho je veľmi individuálna záležitosť. A ak si nie ste istá, konzultujte svoj stav so svojím lekárom.

Zdroj: www.cvicime.cz

11.6.2010 7:49| autor: Michaela Mazancová

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa k odberu nášho newsletteru alebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist