Panvové dno posilňujte už pred tehotenstvom

Posilňovanie svalov panvového dna je najmä pre ženy pred prvým pôrodom účinné ochranné opatrenie pred nechceným únikom moču. Posilnené a hlavne dobre „uvedomované“ a jednoducho ovládateľné svaly zvyšujú pravdepodobnosť, že raz nebudete trpieť inkontinenciou alebo budete schopná úniku moču jednoduchšie zabrániť.

Zhodujú sa na tom aj kapacity z odborov gynekológie a urológie MUDr. Oldřich Šottner a prim. Doc. MUDr. Jan Krhut, Ph.D.

Keď ste však so svalmi svojho panvového dna (zvierače močovej trubice, zvierače pošvy, hrádze, ritného otvoru a ďalšie) nikdy nenadviazali ten správny „kontakt“, môže sa stať, že sa po náročnom vaginálnom pôrode budete horšie hojiť a ešte k tomu so svalmi nebudete môcť pracovať tak ľahko ako pred pôrodom.

Hrozí potom samovoľný únik moču a iné problémy, napríklad pri pohlavnom styku. Dodatočné posilnenie nikdy predtým neposilňovaného, ale už porušeného tkaniva, je skoro nemožná úloha.

Posilňovanie pomôže, ale nespasí všetko

Všeobecne však neplatí, že by každé tehotenstvo a pôrod mali mať za následok ochabnutie svalov panvového dna a nezvratné poškodenie. To je niečo veľmi individuálne a každá žena má k tomu iné telesné predpoklady.
Na druhú stranu už neplatí, že by napríklad cisársky rez bol účinnou prevenciou pred týmito problémami.

Problémy s neovládateľným únikom moču môžu postihnúť nielen mladé dievčatá v puberte, ale aj staršie ženy, ktoré nikdy nerodili alebo rodili iba cisárskym rezom. Takzvaný hyperaktívny močový mechúr nie je spojený iba s tehotenstvom a popôrodným telesným stavom, ale aj s psychickým rozpoložením – má naň vplyv stres.

Na Babywebe tiež nájdete:

Prečo by som mala pred otehotnením cvičiť?
Naše telo po pôrode

Čo môžem dosiahnuť?

Cieľom posilňovania je schopnosť so svalmi vedome zaochádzať, keď je to potrebné. Sú situácie, kedy sa hodí mať svaly v pohotovosti a „zatnúť“: kýchnutie, zakašľanie, chôdza zo schodov, a pod.

Nemusíte sa báť, že by ste svaly nejako pretrénovali a boli potom pri pôrode príliš stiahnutá. S tým majú výnimočne problém niektoré vrcholové športovkyne, ktoré svoje svalstvo od mladosti nadmerne zaťažujú. Cviky na posilnenie panvového dna môžete konzultovať napríklad so skúsenou cvičiteľkou, špecializovaným fyzioterapeutom alebo so svojím gynekológom.

13.2.2015 12:44| autor: Magdalena Holancová

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa k odberu nášho newsletteru alebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist