Keď je túžba po jedle silnejšia

Stáva sa vám, že občas máte neodolateľnú chuť na čokoládu alebo zemiakové lupienky a tá túžba je taká silná, že musíte vstať a tú čokoládu či lupienky zjesť? Ak áno, máte aj vy skúsenosť s fenoménom tzv. silnej túžby po jedle, ktorému v poslednom čase venujú odborné kruhy zamerané na stravovanie čoraz väčšiu pozornosť.

Čo je to túžba po jedle a ako sa prejavuje?

Túžba po jedle je charakterizovaná ako intenzívna túžba konzumovať určitý druh jedla. Väčšina výskumov hovorí o tom, že silná túžba po určitom jedle je v ľudskom živote bežný jav. Túžba býva často spojená s potravinami, ktoré sú všeobecne obľúbené.

Najčastejšie býva predmetom nutkavých chúťok čokoláda a iné sladkosti, na druhom mieste sú to potraviny z cereálií, ako sú sušienky, pudingy alebo koláče, a hneď po nich slané či pikantné potraviny. Oproti ostatným sladkým či slaným potravinám býva túžba po čokoláde opisovaná ako silnejšia a pomalšie odznievajúca. Túžba po jedle sa objavuje vo všetkých fázach dňa, hlavne keď je človek sám. Zvýšená potreba „dať si niečo dobré“ je zaznamenaná počas predmenštruačnej fázy, v tehotenstve alebo napríklad v období, keď človek drží nízkokalorickú diétu.

Frekvencia a predmet túžby sa líši podľa kultúry, pohlavia i veku. Ženy majú častejšie intenzívnu chuť na čokoládu a sladké, muži zasa na mäso. Mladí ľudia sú ovplyvnení túžbou viac ako starí a napríklad moslimovia v Egypte mávajú väčšiu chuť na slané potraviny, zatiaľ čo u Európanov na celej čiare víťazí čokoláda.

Túžba po jedle nie je to isté ako hlad a prejedanie

Je nutné upozorniť, že túžba po jedle nie je synonymom hladu ani prejedania. Túžbu možno do hladu odlíšiť ambivalenciou voči potravine, ktorej venujeme pozornosť. Keď zjeme jedlo preto, že sme boli hladní, nemávame väčšinou také výčitky ako po skonzumovaní jedla na základe túžby. Silná túžba po jedle automaticky nevedie k prejedaniu, no ak sa človek prejedá, je to často dôsledok túžby po jedle.

Čítajte tiež:

Prečo venovať túžbe po jedle pozornosť?

Túžba po jedle je priamo úmerná nadmernému prejedaniu a hodnote BMI. Ľudia, ktorí často zažívajú silnú túžbu po jedle, tiež menej spolupracujú v programoch znižovania nadváhy. Ak chceme potláčať nadmernú túžbu po jedle, mali by sme vedieť, že:

  • Túžba po jedle je najsilnejšia, keď je jeho predmet dostupný alebo viditeľný. Výskumy opakovane ukázali, že pohľad na reklamu na čokoládu, prechádzka po supermarkete alebo množstvo jedla doma môžu byť samy osebe spúšťačmi túžby. Preto sa niekedy ľuďom s výraznou nadváhou odporúča, aby doma nemali potraviny, ktoré vzbudzujú silné „chúťky“ alebo aby pri stretnutí s chuťovým podnetom skúsili zamerať svoju pozornosť inam.
  • Negatívne duševné stavy zvyšujú intenzitu túžby po jedle. Jedinci, ktorí často túžia po nejakom jedle, často opisujú úzkosť, nudu alebo depresívne nálady. Čokoláda či iné sladkosti vyvolajú veľmi príjemný pocit, ktorý pomáha nepríjemné emočné naladenie zmierniť. Negatívne duševné stavy bývajú dôsledkom nesprávneho životného štýlu. Preto odporúčame zamerať sa na úpravu denného režimu – zaradiť do života viac relaxácie a odpočinku.
  • Túžba po jedle obvykle trvá desať minút. Je dobré vedieť, že nadmerná chuť na nejakú pochutinu trvá asi 10 minút bez ohľadu na to, či je, alebo nie je uspokojená. Ak vás prepadne silná chuť na čokoládu a z nejakého dôvodu ju nechcete jesť, skúste danú chvíľu vydržať alebo odviesť pozornosť na iné podnety.

Veľká chuť na nejaké jedlo je prirodzenou súčasťou nášho života. Ak je však spojená s prejedaním a obezitou, je dobré vedieť, ako túžbu po jedle usmerňovať, ako k nej pristupovať a starať sa tak o telesné zdravie.

8.6.2016 12:52| autor: Petra Vondráčková
Viac o téme: chuťjedlovšeobecne

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa k odberu nášho newsletteru alebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist