Ako zvládať stres?

„Stres je stav prežívanej nerovnováhy medzi požiadavkami prostredia a možnosťami danej osoby,“ uvádza encyklopédia. Stres je duševný stav vyvolávaný rôznymi podnetmi, čiže stresormi.

Všeobecne k najväčšmi stresujúcim situáciám patria všetky významné životné zmeny, vymenujme tie najvýraznejšie: smrť blízkeho človeka, uväznenie, krivda, ale prekvapujúco aj pekné zážitky ako svadba, narodenie potomka – to všetko vyvoláva stres. Rovnako ako náročné zamestnanie alebo dlhodobo sa opakujúce vysoké nároky na jedinca. Sem patria aj materské povinnosti. Väčšina z nás sa konfrontuje so stresom dennodenne a je veľmi užitočné naučiť sa s ním zaobchádzať.

Ako zvládať stres?

Prvý krok na zvládnutie stresových situácií je ovládnuť ich rozpoznávanie. Hoci sa to zdá čudné a nepravdepodobné, väčšina z nás má tendenciu stres prehliadať a riskovať tak niektorú z chorôb, ktoré chronický stres dokáže spôsobiť. Typickými ochoreniami sú napríklad žalúdočné vredy, bolesti chrbta, cievne choroby a podobne.

Rozpoznávanie stresu je v zásade jednoduché, potrebujete len určitú dávku pozornosti sami voči sebe. Vždy, keď vám telo začne dávať najavo varovné signály, skúste sa zastaviť a venovať sa im – bolesti hlavy či brucha, bolesti chrbta, únava, podráždenosť, nesústredenosť, to všetko môže byť príznakmi dlhodobého stresu.

Druhý krok na zvládnutie stresu je schopnosť odpútať sa od neho a venovať sa niečomu, čo prináša uvoľnenie. Napríklad počas starostlivosti o bábätko je užitočné, ak nie životne nevyhnutné, nájsť si čas i na seba. Odovzdajte drahocenného potomka niekomu spoľahlivému (aby ste sa nemuseli strachovať, čo sa doma deje), napríklad manželovi či babičke, a choďte za hranice všedných dní. Podmienkou kvalitného odpočinku je, aby ste boli schopní či schopné myslieť na niečo iné, ako na to, na čo zvyčajne myslievate.

Inými slovami – ak ste na materskej dovolenke a pociťujete stúpajúci stres, nie je najlepší nápad, ak sa pokúsite o odpočinok tým, že si sadnete do kaviarne a rozprávate sa o deťoch. Skúste radšej toto: pretože stres sa prejavuje výrazne somaticky (teda telesnými príznakmi), účinnou zbraňou proti nemu je pohyb – choďte behať alebo plávať, bicyklujte sa, lyžujte, skrátka robte, čo vám napadne.
Obrana pred stresom je jednoduchá a vlastne i príjemná, stačí, aby ste mali trochu radi sami seba.

12.5.2009 2:40| autor: Martin Prokeš

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa k odberu nášho newsletteru alebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist