Relaxácia v tehotenstve

Únava, pocit vyčerpanosti a vyššia potreba spánku sprevádza vari každú nastávajúcu mamičku, najmä v začiatkoch tehotenstva. Takmer všetky pracujú alebo sa starajú o malé deti a tehotenstvo, nech je akokoľvek vítané, je vlastne ďalšia záťaž. „Druhý stav“ sa často prejavuje psychickou rozladenosťou a všelijakými zdravotnými problémami – od rannej nevoľnosti cez poruchy trávenia a vylučovania až po vysoký alebo, naopak, nízky krvný tlak.

Všetky budúce mamičky potrebujú vhodný odpočinok. Niektoré ženy už intuitívne pochopili, že nie sú živou batériou, ktorá sa automaticky dobíja. Má vôbec tehotná žena nejakú možnosť odpútať sa od všedného dňa a nahradiť spotrebované sily s minimálnou časovou stratou a maximálnym efektom?

Joga

Môže nám pomôcť joga. Naučí nás spať pri plnom vedomí a takýto spánok nám bude stačiť, hoci je oveľa kratší. Joga zdôrazňuje správne dýchanie. Pretože dýchame mimovoľne, nie je ľahké dych vedome ovládať, ak ho veľmi narušuje duševný nepokoj. Keď sa žena naučí uvedomovať si pri relaxácii svoj dych, pozorovať jeho hĺbku a rytmus, uľahčí jej to neskôr jeho ovládanie.

Oddych

Pätnásťminútová relaxácia môže nahradiť denný spánok, ktorý by mnohé tehotné ženy tak potrebovali, ale väčšinou si ho nemôžu dovoliť. Ak si zvyknete v gravidite relaxovať, pozitívne ovplyvníte aj svoje dieťatko. V prenatálnom období totiž dieťa od matky neprijíma len potravu, ale prežíva s ňou príjemné i nepríjemné zážitky a pocity. Z relaxácie budete mať úžitok aj pri pôrode. Vedomým uvoľnením brušného svalstva dokážete prinajmenšom zmierniť bolestivosť kontrakcií, ovládaním brušnej steny môžete ovplyvniť vypudzovanie plodu, po pôrode sa ľahšie uvoľníte a rýchlejšie nahradíte stratené sily.

Začíname na chrbte

Prejdime teraz k technike relaxácie. Základná poloha je ľah na chrbte. Vaša hlava je predĺžením chrbtice, ruky ľahko od tela, dlane obrátené nahor, nohy sú mierne roznožené, špičky smerujú nabok.

Teraz úplne uvoľnite telo i myseľ, vydržte to najmenej 15 minút a ste odpočinuté a opäť plné energie. Určite ste pochopili, že predchádzajúca veta je absolútny nezmysel. O pocite, ktorý zažívame pri relaxácii, sa nedá hovoriť, je intímny a iba váš a k jeho dosiahnutiu vedie cesta spočiatku sprevádzaná neúspechmi.

Poloha „mŕtvoly“ totiž zvyčajne spočiatku vyvolá skôr pocit napätia a nervozity a priveľké úsilie môže veci len uškodiť. Skúsme to inak. Necháme otvorené oči i uši. Sústreďte sa na všetko, čo počujete vo svojom byte, u susedov alebo vonku. Tým sa začnete odpútavať od vlastnej mysle. Ak ste nezachytili nijaké zvuky, uvedomte si ticho a prežívajte ho. Pozorujte strop nad sebou, steny, luster. Sledujte ich bez sprievodných myšlienok. Až potom skúste obrátiť pozornosť k svojmu telu. Vnímajte svoj dych a uvoľnenie svalstva, oči sa vám začnú samy zatvárať.

Pohoda

Spoľahlivým znakom uvoľnenia je pocit pohody. V nej chcete ostať aj naďalej. Dostávate sa do svojho vnútra. Keby ste teraz počuli nejaký nečakaný zvuk zvonku alebo v byte, sústreďte naň svoju pozornosť a prijmite ho bez nervozity. Tým, že mu venujete pozornosť, prestane vám prekážať a môžete sa vrátiť k vlastným pocitom. Postupne sa budete vo vnímaní zdokonaľovať a relaxáciu môžete predlžovať z troch až piatich minút až na pätnásť alebo dvadsať minút. Pred ukončením relaxácie sa zhlboka nadýchnite a dobre pretiahnite ako po výdatnom spánku.

Čítajte tiež:

Koncentrácia

Pre niektorých z nás bude jednoduchšie naplniť myseľ konkrétnou predstavou. Keď sa na ňu sústredíte, odpútate pozornosť od napätého tela, tým ho mimovoľne uvoľníte a potom spontánne prejdete do vedomého uvoľnenia. Relaxácie tohto druhu sú zároveň aj cvičením koncentrácie. Tým, že sa sústredíte na predstavu, ktorá vás zaujme, vlastne zhromaždíte všetku svoju energiu do jediného bodu. V dôsledku toho sa rozplynie množstvo emočných, intelektuálnych a telesných vzruchov. Roztrieštená psychika sa zharmonizuje a zjednotí.

Sústrediť sa môžete na vizuálne predstavy – obrazy, napr. na obraz kvetu, ktorý však vnímate so všetkými podrobnosťami. Nedovoľte, aby vo vás vyvolal napríklad spomienky na svadobnú kyticu. Vo vašej mysli zostane iba kvet – obraz bez myšlienok a pocitov. Môžete si vsugerovať aj určité telesné pocity, ktoré vnímate ako skutočné.

Nácvik

Relaxáciu môžete skúšať samy doma, je však vhodné naučiť sa ju pod vedením terapeuta.

Na záver jedna rada pre prípad, že ste veľmi unavená a neschopná duševne sa sústrediť ani cvičiť. Vyskúšajte nasledujúcu relaxačnú minizostavu: Asi na 5 minút si ľahnite na ľavý bok, na 5 minút na pravý bok a napokon na 5 minút na chrbát. Skúste ležať bez akýchkoľvek predstáv, iba odpočívajte a poddajte sa únave. Občas skontrolujte, či nezaspávate.

Relaxácia vám môže pripadať ako pekná drina. Spočiatku to tak trochu môže byť, vyžaduje si totiž disciplínu a jej zvládnutie predstavuje mnoho počiatočných neúspechov. Výsledok je však úžasný a znovu nadobudnutú energiu vám nikto nemôže vziať. Máte v ruke zbraň proti únave a stresu, ktorý ohrozuje nielen vás, ale i dieťatko. Za pokus to rozhodne stojí.

14.1.2016 12:17| autor: Kateřina Kmentová

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa k odberu nášho newsletteru alebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist