Prestávame dojčiť – osvedčené triky, ako nepribrať

Prestávate dojčiť a bojíte sa, že priberiete? Nemusí to byť vždy tak. Musíte však byť opatrné a váš jedálniček musíte včas upraviť. Veď lepšie si dať pozor, než sa potom trápiť diétami.

V čom je toto obdobie nebezpečné?

Znižuje sa rýchlosť metabolizmu
V období, keď má dieťa jeden rok, prestávajú mnohé matky dojčiť. To so sebou nesie nebezpečenstvo rýchleho prírastku na hmotnosti. Je to preto, že dojčenie nám zvyšuje metabolizmus približne o 2 000 až 2 500 kJ. To je približne jeden veľký obed či dve desiate navyše, ktoré sme si počas dňa mohli dať a teraz už nemôžeme. Ak na tento pokles bazálneho metabolizmu včas nezareagujeme, hrozí nám rýchly prírastok na hmotnosti.

Telo je energeticky aj výživovo vyčerpané
Obdobie dojčenia bolo pre vaše telo veľmi vyčerpávajúce. Do mlieka odchádzalo množstvo živín, a to aj na úkor tela matky. Zachovanie kvality mlieka pre dieťa malo doposiaľ väčšiu prioritu ako stavba vašich kostí, stav zubov, svaloviny i orgánov. Teraz nastáva obdobie, keď sa vaše telo bude znovu suplementovať, teda dopĺňať dôležitými látkami z výživy. Akékoľvek drastické diéty v tomto období budú pre vaše telo nevýhodné.

Ak vaša diéta nebude dobre nastavená, môže sa stať, že vaše telo bude ochudobnené ešte viac a poškodíte si svoje zdravie. Ak sa vám v chudnutí bude dariť, s veľkou pravdepodobnosťou bude telo oveľa ochotnejšie spaľovať svalovinu než tuky. To však iba z úbytku na hmotnosti nedokážete zistiť. Ak nemáte dispozícii špeciálny prístroj a porovnanie s tým, ako vyzeralo zloženie tela pred diétou, nemožno to vysledovať inak ako podľa zníženia výkonnosti a únavy. V tomto citlivom období preto radšej navštívte odborníka, ktorý vám poskytne odborné rady týkajúce sa diétneho režimu a zníženia hmotnosti.

Čo môžete pre svoje telo urobiť?

Nedojedajte po deťoch
Práve pre tých, ktorí majú sklon k šetrnosti, je obdobie detí medzi 1 až 3 rokmi nebezpečné. Naučte sa vyhadzovať. Tento variant, ako sa vyrovnať s nedojedeným jedlom vašich detí, si žiada viac odvahy, ale veľmi rýchlo sa vám odmení v podobe ľahšieho udržania hmotnosti. Vyrástli sme na Slovensku, kde nás vychovávali mamy a staré mamy, ktoré prežili najmenej jednu, ak nie dokonca dve svetové vojny spolu s nedostatkom jedla v povojnovom období. Vyhodené jedlo sme sa naučili vnímať ako hriech a zhýralosť. Dojesť musíme takmer všetko, na čom nie je pleseň – dokonca ani toto pravidlo neplatí vždy. Dovoľte si teda ten luxus a vyhadzujte! Vyhoďte starý syr bez toho, že by ste uvažovali, že ho o dva týždne použijete do omáčky, vyhoďte 4-dňový chlieb, ktorý okrem vás už nikto iný nechce jesť. Dovoľte si vyhodiť posledné dva lievance, ktoré zostali po sobotňajšom obede, či nedojedený Pribináčik po dieťati. Prvý týždeň vás síce bude bolieť srdce, ale na druhý už budete vnímať iba úľavu a oslobodenie.

Čítajte tiež:

Kupujte to, čo je kvalitné
Doprajte si drahšiu kvalitnú šunku namiesto lacnej točenej salámy. Doprajte si menšie množstvo drahšieho francúzskeho syra namiesto veľkého množstva obyčajného eidamu. Dopriavajte si lahôdky. Naučte sa pochutnať si na menšom množstve kvalitného jedla či vína namiesto bežných, lacnejších potravín.

Drahý syr nekúpite, a teda ani nezjete v množstve 150 až 200 g, pri drahom víne si tiež rozmyslíte, či bezmyšlienkovito vypijete celú fľašu. Naučte sa na sebe nešetriť a dopriať si tak kvalitu na úkor kvantity.

Športujte
Máte za sebou obdobie tehotenstva a dojčenia. To je veľa mesiacov, keď vaše svaly chátrali a neboli veľmi posilňované. Teraz síce máte pohybu s malým batoľaťom vyše hlavy, je to však jednostranný pohyb. Ste zberačky všetkého, čo vaše dieťa rozhádže. Dvíhate ho opakovane do výšky a vynášate po schodoch. Ak nezačnete včas posilňovať aj iné svalové partie, stane sa vaše telo ochabnutým a neforemným. Zamerajte sa na svalové skupiny chrbta, stehien a brucha. Myslite aj na zlepšenie svojej kardiovaskulárnej výkonnosti.

Ako na diétny režim?

  • Počítajte si kilojouly. Bez rátania príjmu energie je každé chudnutie skôr dielom náhody. Jedzte približne okolo 5 000 kJ. Vaše telo nebude trpieť nedostatkom živín a pritom budete svoju hmotnosť rozumne zhadzovať.
  • Nezabudnite na rozmanitosť jedla. Jedzte dostatok ovocia a zeleniny. Pečivo si doprajte iba raz-dvakrát za deň. Prílohy skôr obmedzujte, jedzte minimálne 1/3 bežnej porcie prílohy.
  • Myslite na dostatok tekutín. Pri nedostatku tekutín telo ochotnejšie spaľuje svalovinu ako tuky. S dostatkom tekutín sa tiež ľahšie zbavujete toxických látok v tele.
  • Športujte
  • Vyhľadajte odborníka. Iba v tom prípade nebude vaše chudnutie dielom náhody a nepoškodíte svoje zdravie.
31.1.2017 12:41| autor: Erika Matějková

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa k odberu nášho newsletteru alebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist