Jedálny lístok na cesty

Váhate, či v duchu starých tradícií vypražiť dieťaťu na cestu kuracie prsia? Z chuťovej stránky sa určite zavďačíte, zo zdravotnej dajte radšej prednosť cereáliám…

Plánovanie jedla nenechávajte na hodinu pred odchodom. Premyslite si ho deň vopred a ak máte čas, môžete väčšinu jedla aj pripraviť a odložiť do chladničky.

Pri výbere surovín sa usilujte oslobodiť od zaužívaných zlozvykov niektorých mamičiek – mastné a tuhé jedlá patria do minulosti. Samy osebe zdraviu neprospievajú, navyše spôsobujú dieťaťu ešte väčšiu dehydratáciu. Tá patrí v prípade detí na cestách k najčastejšiemu zdravotno-stravovaciemu riziku rovnako ako rýchlo sa kaziace potraviny (hamburgery, rezne, dressingy v šaláte a smotanové omáčky).

Deťom stačí malá dávka jedla a hnačka alebo vracanie vašu cestu pekne znepríjemnia.

Termoregulačná kukurica

Ak cestujete do teplých krajov, pripravte si viac ovocia a zeleniny ako pri cestách na zamrznutý sever. Preferujte podľa možnosti čerstvé zriedené ovocné alebo zeleninové šťavy. Ako hlavné jedlo sú vhodné cestoviny v rôznej úprave, ale bez majonézy. Odborníci odporúčajú najmä kukuričné produkty pre ich termoregulačnú schopnosť. Konkrétne: dieťa, ktoré pri dlhšej ceste v teplom prostredí zje rezne, prežíva zmenu podnebia horšie, ako potomok s kukuričnou kašou v žalúdku.

Lekári prekvapujúco neodporúčajú na cesty na dovolenku ani veľký prísun sacharidov – zákusky, koláče a predovšetkým tie rôzne populárne čokoládové tyčinky. Do tejto kategórie pridajme aj sladké nápoje. Pre deti znamená rýchly príjem týchto potravín energetickú bombu, ktorú nemusí organizmus dlho sediaci v aute (autobuse, lietadle atď.) dobre stráviť. Ak dieťa trvá na tyčinke, nech sa uspokojí s müsli.

Zaháňanie nudy jedlom

„Cestovali sme so svojimi dvoma deťmi v lete autom do Talianska. DVD v aute nemáme a ako to býva, deti sa začali rýchlo nudiť. Cesta bola dlhá, tak sme vzali aj dosť kalorických jedál. A z nudy sa deti napchávali a napchávali… Na druhý deň po príchode sme nemohli nikam ísť. Obidvom deťom bolo strašne zle,“ opisuje prázdninový zážitok mamička Jana.

Poučenie z tohto prípadu? Dávajte deťom malé dávky jedla relatívne často, nie však stále. Pripravte si osobitne balené malé kúsky jedla (ovocné či zeleninové šaláty, celozrnné pečivo, detskú výživu, cestovinové výrobky a pod.). Vo väčších obchodoch môžete nakúpiť aj špeciálne pre deti vyrobené balené produkty (mušličky so zeleninou atď.), ktoré na cesty odporúčajú aj odborníci.

Pitný režim

Ešte pozornejšie sledujte detský pitný režim. Cestou môžete napájať deti buď šťavami, alebo doma uvareným čajom (čierny nie je vhodný, najlepší je neveľmi vylúhovaný zelený a bylinkový – napríklad z mäty, ten upokojuje aj žalúdok).

Nezabúdajte ani na pravidelné prechádzky. So staršími deťmi zastavujte aspoň každé štyri hodiny, s mladšími častejšie. Hlavné jedlo dňa nejedzte v aute, zastavte na odpočívadle a tu sa pokojne s rodinou najedzte, alebo zájdite do nejakej bezpečne vyzerajúcej reštaurácie. Pauza na obed by mala trvať približne hodinu a okrem jedla do nej zahrňte aj malé popreťahovanie.

Ak vás čaká príjemnejší presun lietadlom, informujte sa o možnosti detského menu. Niekedy ho musíte dopredu rezervovať.

Na každú cestu pribaľte aj vlhčené vreckovky, prípadne vlhký uteráčik. S čistými rukami sa cestuje rozhodne lepšie…

12.5.2009 1:50| autor: Martina Bittnerová

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa k odberu nášho newsletteru alebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist