Ako vystopujeme povahu dieťaťa?

Spoznám ťa a potom ti pomôžem. Každý z nás je nastavený trochu inak už od mala, a keď si to budú rodičia u svojich detí dobre všímať, môžu im podľa povahových rysov nastaviť výchovu. Niekde pridať, inde zasa ubrať.

nohy_v_trave-1100x618.jpg Zdroj: Shutterstock

Je zbytočné snažiť sa o nemožné. Napríklad od neposedného dieťaťa chcieť, aby vydržalo bez pohybu sedieť, alebo od introverta čakať, že bude hviezdou triedy. Povahové rysy si všímajme od mala, dieťa však prechádza rôznymi vývojovými etapami, preto nie je dobré hneď ho niekam zaškatuľkovať. Skôr ide o to, aby sme my sami pochopili, prečo sa v určitých situáciách správa istým spôsobom, a primerane na to reagovali.

Nasledujúce situácie vám napovedia, k čomu vaše dieťa inklinuje. Neberme ich absolútne, pretože každé dieťa je unikát.

SITUÁCIA 1: SME NA NÁVŠTEVE U PRIATEĽOV A ZRAZU SA VŠETCI HLASNO ROZOSMEJÚ

A – bábätko sa rozplače, je vydesené

B – bábätko to síce prekvapí, ale nijako sa tým nevzrušuje

A: Citlivé dieťa reaguje až prehnane na podnety, ako je hluk, ostré svetlo atď. Môže to byť dedičné, ale trebárs aj následok stresu pri pôrode.

Ako mu pomôcť: Niekoľkokrát denne mu dopriať krátku siestu v prostredí, kde sa cíti bezpečne. Pri precitlivenej reakcii ho odnesieme na pokojné miesto, do prítmia, hojdáme ho, navodíme pocity ako v maternici. Pri väčších deťoch, keď sa chystáme na miesta superstimulácie, ako je napríklad samoobsluha, vopred v pokoji preberieme, čo ich čaká a ako sa tam majú správať.

B: Pohoďák je pre rodičov dieťaťom snov. Pokojne spí, pekne sedí pri stole v reštaurácii, v parku sa zahrá aj sám.

Ako mu pomôcť: Nenechajme sa oklamať tým, že si nič nepýta. Aj takéto dieťa potrebuje, aby sme sa mu venovali. Ponúkajme mu nové podnety a nezabúdajme, že takéto dieťa na svoje potreby a trápenia neupozorňuje krikom, ale povie to v pokoji, čo môžeme „prepočuť“.

SITUÁCIA 2: HRÁME SA NA SKRÝVAČKU

A – nevydrží byť skrytý, čo najskôr zo svojho úkrytu vylezie

B – zostane zalezený, lebo v skrýši objavil niečo, čo môže preskúmať

A: Neposedník sa už ako bábätko skoro obracia na bruško, stavia sa na štyri, jednoducho sa musí neprestajne hýbať. Veľa toho nenaspí, nepozná únavu, je ako na baterky a takmer neustrážiteľný.

Ako mu pomôcť: Necháme ho poriadne sa vybehať, napríklad aj cestou do školy, tieto typy zvyčajne nemôžu dospať. Doma ho učíme sústrediť sa pri pokojných hrách, napríklad pri hre na zrkadlo (zrkadlovo opakuje naše pohyby). Energiu ho necháme vybiť na bezpečnom mieste (terén z vankúša), odmalička s ním chodíme cvičiť, plávať. Pri pohybe vymýšľame napríklad nejaký príbeh (rytier dobýva princeznú), pôsobí to na rozvoj aj iných stránok osobnosti a tiež ho tak môžeme usmerniť.

B: Kreatívny samotár nemá rád, keď ho niekto ruší v jeho činnosti. Zatiaľ čo ostatné deti sa hrajú spolu, nájde si vlastnú činnosť, ktorej sa naplno venuje.

Ako mu pomôcť: Dodáme mu dostatok materiálu na tvorbu (papier, pastelky, kocky, zvieratká) a nepletieme sa mu do hier. Stačí, keď vedľa neho sedíme. Do pohybu sa nehrnie, a tak ho motivujeme. Doma pustíme hudbu a tancujeme, vonku mu pomôžeme na preliezačke.

SITUÁCIA 3: MAĽUJEME SI

A – starostlivo vymaľováva, sústredí sa na prácu

B – začne jedno políčko, potom iné, o chvíľu ho to nebaví

A: Vytrvalec sa usiluje o to, aby svoju úlohu dotiahol až do konca. Je súťaživý, metodicky si ide za svojím.

Ako mu pomôcť: Nechce, aby sa mu dospelý do niečoho plietol. Ak ho chceme na niečo naviesť, tak danú aktivitu robíme pred jeho očami a on ju potom zopakuje. Teší ho, keď niečo dokáže sám.

B: Roztržité dieťa chce, aby veci fungovali podľa jeho predstáv, inak sa hnevá. Nedokáže sa sústrediť len na jednu činnosť, potrebuje motiváciu, nevie sa hrať samo.

Ako mu pomôcť: V kritických situáciách potrebuje kontakt s pokojným človekom. Stačí mu napríklad položiť ruku na chrbát, menšie dieťa vezmeme do náručia, chvíľku zhlboka dýchame. Pozornosť väčšieho odpútame od traumatizujúcej situácie napríklad hrou. Keď sa mu nepodaril obrázok, budeme súťažiť, kto nakreslí ten najvydarenejší obrázok atď.

SITUÁCIA 4: KOLAUDÁCIA U NOVÝCH SUSEDOV

A – celý večer je na nás prilepený a pýta sa domov

B – zvedavo si prezerá nové tváre a potom sa vydá na prieskum neznámeho bytu

A: Domáci typ má rád svoje prostredie a rutinu. Zmeny a improvizácie ho vyvedú z miery.

Ako mu pomôcť: Na zmeny ho pripravíme vopred a všetko mu dôkladne vysvetlíme. Čím menej z nich bude vydesené, tým lepšie ich prijme.

B: Dobrodruh je zvlášť pre mladých rodičov dobrým parťákom. Neprekáža mu spoločnosť, návštevy, kaviarne, pokojne zaspí aj u priateľov na gauči.

Ako mu pomôcť: Nenechávať ho v neznámom prostredí úplne samo nielen kvôli bezpečnosti. Našu prítomnosť, maznanie potrebuje aj emočne. Nie všetky zmeny totiž dokáže stráviť.

SITUÁCIA 5: OSLAVA NARODENÍN S MNOŽSTVOM NEZNÁMYCH DETÍ

A – zalezie do kúta a čaká, až sa objaví jeho kamarát Peťko

B – okamžite je stredobodom pozornosti, vymýšľa hry

A: Nesmelé dieťa si najprv obzrie terén, skôr než sa odváži medzi ostatných. Niekedy ho musíme trochu postrčiť.

Ako mu pomôcť: Vždy mu však bude lepšie s najlepším kamarátom než v kolektíve. Malé dieťa môžeme „postrčiť“ tak, že mu prinesieme hračky blízko ostatných, aby nadviazalo kontakt. Potom sa opatrne vzdialime. Za chvíľku rozžiarene pribehne, že má kamaráta.

B: Družné dieťa miluje spoločnosť svojich vrstovníkov a chce sa stať ich vodcom.

Ako mu pomôcť: Niekedy sa vrhá na deti až tak, že ich zastraší a napríklad s láskou pohryzie. Upozorníme ho, že stačí pozdraviť. Krotíme jeho vodcovské ambície, keď prerastajú do tyranie. Niekedy stačí jednoduchá otázka: „Ako by sa ti páčilo, keby si stále musel niekoho počúvať?“

 

30.3.2022 4:21| autor: Helena Chvojková 

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa na odber nášho newsletteru vyplnením svojej e-mailovej adresy.

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

* Newslettery vám budeme zasielať najdlhšie 3 roky alebo do vášho odhlásenia. Viac informácií na e-mailovej adrese: gdpr@babyweb.sk.

TOPlist