Prečo je vápnik pre tehotné taký dôležitý?

Vápnik je potrebný pre činnosť krvného obehu, zrážanlivosť krvi a podporuje správnu činnosť nervovej sústavy matky i plodu. Pomáha znižovať tehotenský vysoký tlak a poskytuje úľavu od kŕčov dolných končatín, ktoré sa môžu v tehotenstve objaviť.

Vápnik je nevyhnutný pre výstavbu kostry rastúceho plodu a jeho potreba s pokročilým tehotenstvom stúpa. Mnohé štúdie zdôrazňujú, aký dôležitý je stav kostí už pred tehotenstvom. V počiatočných štádiách tehotenstva sa vápnik odčerpáva zo zásob, ktoré sú v kostiach. Ženy by preto už pred otehotnením mali dbať na jeho dostatočný príjem, aby sa so zvýšenou potrebou vápnika dobre vyrovnali.

Zistilo sa, že vývoj kostného tkaniva každého človeka je ovplyvnený stavom organizmu matky v tehotenstve. Ak je prísun živín a minerálov nedostatočný, hrozí dieťaťu riziko, že v dospelosti bude trpieť zníženým množstvom kostnej hmoty.

Kde je najviac vápnika?

Bohatými zdrojmi vápnika sú mlieko a mliečne výrobky, sójové bôby a sójová múka, morské ryby, slnečnicové a sezamové semienka, strukoviny, lieskové a vlašské orechy, mandle, nelúpaná ryža, ovsené vločky, zelenina (brokolica, kel, špenát, mrkva, petržlen, pór), ovocie (sušené figy, hrozienka, citróny, ostružiny) a obohatené cereálie.
Ak budete pravidelne konzumovať mlieko a kvalitné mliečne výrobky, strukoviny, mak, semená, orechy, mandle a surovú zeleninu, nemusíte mať z nedostatku vápnika obavy.

Možno neviete, že…

… nadmerná konzumácia výrobkov z bielej múky, sladkostí, tukov a mäsa zvyšuje potrebu vápnika.

… vysoký obsah využiteľnosti vápnika je z potravín živočíšneho pôvodu (využiteľnosť je okolo 40 %), z rastlín ho získame podstatne menej, hoci aj tu existujú veľké rozdiely – zo špenátu sa využije iba 2 – 5 %, z kapusty 40 – 70 %. Nedostatkom vápnika teda často trpia vegani, pretože vápnik z rastlinnej stravy sa vstrebáva horšie ako z potravín živočíšneho pôvodu.

… pre účinné vstrebávanie vápnika je nevyhnutný vitamín D, ktorý zabezpečuje, aby sa vápnik vstrebal v črevách a prešiel do krvného obehu.

… mak obsahuje veľké množstvo vápnika, je to asi dvanásťkrát viac ako mlieko a trikrát viac než syry.

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa k odberu nášho newsletteru alebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist