Nič neuponáhľajte, radí cvičiteľka Hanka Kynychová

Cvičiteľka Hanka Kynychová je už dnes zase ako prútik. Všetky kilá, ktoré nabrala po dcérach Sofii a Alexandre, sú preč. Napriek tomu radí mamičkám: „Dojčite. Aspoň pol roka vydržte, bábätká a ich zdravie za to stojí. Ja som sa veľmi rýchlo vrátila do práce, začala som sa stresovať a prestala som dojčiť po troch mesiacoch. Mrzí ma to, zo mňa si príklad neberte. Vydržte, i keď si telo vytvára obranný mechanizmus a nepodarí sa vám kilá zhodiť. Buďte v pohode, neskôr to vhodným cvičením a stravou rýchlo upravíte.“

„Dnes väčšina párov, našťastie, bábätko plánuje, takže je dobré vyčistiť si organizmus ešte pred otehotnením,“ radí Hanka na otázku, ako sa stravovať v tehotenstve. „Zdravé telo nezaťažené škodlivinami a jedmi oveľa lepšie znesie tehotenstvo a dodá bábätku všetko, čo potrebuje.“

Tehotné telo si diktuje

„A strava v tehotenstve?“ Smeje sa. „Stokrát si môžete diktovať, aké zásady dodržovať, otázka je, čo vám telo dovolí. Hovorím z vlastnej skúsenosti. Chcela som jesť to, čo pred otehotnením, teda hlavne mäso a ryby, ale prvé tri mesiace som sa ich nemohla ani dotknúť. Verím na to, že si telo povie samo, čo potrebuje, a vy sa do určitej miery musíte podriadiť. Na druhej strane som presvedčená, že je možné ustrážiť nástrahy koláčov a buchiet. Mám okolo seba veľa tehotných a často počúvam odpoveď na stravovacie návyky: dala som si tri koláče a potom som si už povedala, že stačí, a nejedla som. To je zle,“ komentuje Hanka.

Závislosť od sladkého

Iste, chápem, sladkosti sa rovnajú skoro závislosti. Kto by to nepoznal s čokoládou a ďalšími lahôdkami… Upokojujú, dodajú pocit šťastia, spokojnosti, ale musíme si rozkázať. Vždy si predstavte, ako ťažko pôjdu kilá dole, ako budete drieť, aby ste zbytočne zvýšenú hmotnosť zhodili. Sama som to ku koncu zistila, v siedmom mesiaci som sa už ťažko ovládala, ale snažila som sa nájsť milosrdnejšie varianty, napríklad müsli tyčinky, sušené ovocie.

Alebo piškótovú tortu! (viď recept na konci článku)

Zlyhávala som na aspiku

Aj ja som zlyhávala, nepopieram. Na aspikoch. Dodnes si pamätám, ako som musela mať denne šunku v aspiku, inak deň strácal zmysel. Asi mi chýbala želatína. Ale vždy je možné nájsť medzi chuťami a zložením jedálneho lístka kompromis, aby sme neboli na konci tehotenstva ako gule.

Ľahký príklad: namiesto klasického bravčového rezňa so zemiakovým šalátom voľte kurací rezeň s ryžou. Je to to isté, ale s oveľa nižším množstvom kalórií a ľahšie. Doprajte si veľa ovocia a zeleniny, po pôrode pri dojčení to už nebude také ľahké, budete musieť vyberať nenadúvajúce suroviny, každá strava pôjde i do mlieka, a teda aj bábätku. V tehotenstve môžete čokoľvek – strukoviny, teda vlákninu, kapustu ako skvelý zdroj vitamínu C. Zeleninu si užívajte!

Cvičenie po pôrode neuponáhľajte

Pri dojčení musí telo dostať, čo potrebuje. Dostatok živín, aby bolo schopné vydať množstvo energie na tvorbu materského mlieka. Po šestonedelí, až budete v pohode, môžete začať s ľahkým tréningom na panvové dno (pri dojčení stačí sedieť na okraji stoličky a prepínať svaly panvového dna), potom pridajte cvičenie na šikmé brušné svaly. Skvelý tréning na kondíciu (ale i svaly stehien a zadočka) sú dlhé prechádzky s kočíkom po lese, v prírode, prípadne na kolieskových korčuliach.

Až potom pridajte cviky na priame brušné svaly. Dodržujte pravidlo: všetkého s mierou a postupne. Bábätko za to stojí, nadbytočné kilá postupne zmiznú, neuponáhľajte to.

Jedálny lístok pre nedojčiace

A na záver tip, ako si zostaviť denný jedálny lístok, keď už nedojčíte, chodíte cvičiť do posilňovne, chcete byť v kondícii, chudnúť, a pritom mať energiu na starostlivosť o celú rodinu:

Raňajky: do misky nalámať sušienky Bebe Dobré ráno a zaliať kefírom
Desiata: hroznové víno alebo banán, hrsť piškót
Obed: (Prečo nespojiť nutné s príjemným, veď jedlo pre bábätká je také dobré, výživné a zdravé. Stačí uvariť väčšiu porciu, prípadne pre dospeláka trochu ochutiť korením či morskou soľou.) Varené zemiaky, mrkva, kuracie mäso, zmiešať
Olovrant: jablko s kúskom nektárinky alebo banánom
Večera: (Budeme na seba podľa Hanky prísne, už bez prílohy!) plátok duseného bravčového mäsa s varenou brokolicou (prípadne to posypať strúhaným syrom ako bonus).

Recept Hanky Kynychovej:
Nastrúhajte 3-4 veľké jablká, pridajte 2 dcl vody, jeden vanilínový cukor a polievkovú lyžicu hroznového cukru, všetko povarte, zvlášť rozmiešajte v hrnčeku dva vanilkové pudingy v studenej vode a pridajte ich do rozvarenej zmesi, krátko povarte. Túto hmotu vrstvite na piškóty, ja používam bezlepkové. Vrstva piškót, na ňu jablkovo-pudingová zmes, stále dokola.

Chutí i deťom ako rýchla ľahká desiata ideálna pre celú rodinu!

1.7.2010 11:15| autor: Regina Rothová

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa k odberu nášho newsletteru alebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist