Nemôžete otehotnieť?

Alebo ako psychike prejsť cez rozum.Povedať, že psychika je pri otehotnení dôležitá, je trochu zavádzajúce. Ak všetko funguje, ako má, môže si žena myslieť a chcieť čokoľvek, ale ak má nechránený sex, tak s najväčšou pravdepodobnosťou otehotnie.

Napriek tomu, ak žena otehotnieť nemôže, zabúdať na psychiku sa nedá. A akú úlohu v tom psychika skutočne hrá, nikto nevie. Nie je to merateľná veličina, a tak to môžeme iba odhadovať. Jediné, čo výskumy potvrdzujú, je, že u dlhodobo neplodných párov sa vysoko zvýšil počet otehotnení po tom, ako adoptovali dieťa. Iste, je aj mnoho párov, ktorým ani adopcia nepomohla.

To sa ľahko hovorí…

Najhoršie, čo asi môže počuť žena márne túžiaca po dieťati, je, že je úplne zdravá, že to asi bude psychické. Čo má potom, chúďa, robiť? Vyznie to takmer tak, akoby jej lekár povedal, že si za to môže sama.
Takisto je ťažké vyhovieť radám lekárov, aby sa žena na tehotenstvo nesústredila.

Zodpovedná žena svoj život plánuje, vie, že porodiť dieťa znamená radikálnu zmenu pre jej život. Pre väčšinu žien je dieťa určitým naplnením ich životného zmyslu. Ako sa teda môže na tento fakt nesústrediť? A to vôbec nehovoríme o nevyhnutnosti chodiť na všetky možné lekárske vyšetrenia, kontroly a podobne.

Ako dobehnúť hlavu

Skrátka, na túto situáciu sa nedá nemyslieť, nie je možné uvoľniť sa v zmysle povedať si – je mi to jedno. Dá sa s ňou však zaobchádzať podobne ako s inou stresujúcou udalosťou. To znamená voliť stratégie, ktoré nám pomáhajú zvládať náročné, krízové či záťažové situácie. Každý máme iný repertoár svojich „coping strategies“, teda stratégií zvládania.

Niekomu pomáha vyrozprávať sa – kamarátke, mame, partnerovi – niekomu pomáha šport, iná žena zvolí skôr zavaliť sa prácou. Ak však obyčajné metódy, ktoré dosiaľ fungovali, zlyhávajú a žena nie je schopná myslieť na nič iné než na otehotnenie, roztáča sa začarovaný kruh.

Myšlienky pod kontrolou?

Vystúpiť z neho sa dá pomocou psychologických metód, ktoré buď vyhľadáte v knihách, alebo u odborníka. Schopnosť uvoľniť sa, relaxovať telo aj myseľ je jedna zo zručností, ktorú sa možno naučiť. Nie je to nič tajomné ani čarovné a človeku to v mnohých náročných životných situáciách môže pomôcť vydržať ich či zvládnuť.

Medzi najobvyklejšie patria relaxačné metódy pre telo, správne dýchanie a uvoľnenie napätých svalov. Napriek tomu netreba zabúdať ani na myšlienky, ktoré chceme dostať pod kontrolu.
Skôr bolo úplne bežné, že na tento účel slúžila modlitba. Teraz je väčšina populácie neveriaca, takže si rôzne očistné rituály musíme nahrádzať a hľadať. Ale dá sa to.

10.5.2010 11:29| autor: Kateřina Hollá

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa k odberu nášho newsletteru alebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist