Ako s bruškom prežiť leto?

Je horúco a vy ste tehotná. So stúpajúcou teplotou stúpa i váš pocit nepohodlia. Tehotné ženy majú normálne trochu zvýšenú teplotu, takže horúčavy znášajú o to horšie. Ako si len uľaviť? Napríklad nájdete inšpiráciu v našich tipoch na „záchranu života“ v horúcom lete.

  • Ak si budete musieť niečo vybaviť, chodte von skoro ráno, keď ešte nie je tak horúco. To sa týka aj prechádzok na udržanie kondície. Vyhnite sa pobytu vonku po desiatej hodine rannej a pred štvrtou poobede.
  • Správne dýchajte. Ľudia „zabúdajú dýchať“ – niekto dýcha zbytočne rýchlo, niekto zase pomaly. Sledujte rytmus svojho dychu, aby bol pravidelný, dychom odvádzate z tela teplo. Ak trpíte akýmikoľvek dýchacími ťažkosťami (astma, alergie, atď.), ostávajte čo najviac vo vnútri.
  • Keď sa teplota začne blížiť 30°C, zostaňte dnu v tieni alebo v klimatizovanej miestnosti, prípadne si kúpte ventilátor. Sledujte miestnu predpoveď počasia a biopredpoveď. Dávajte pozor hlavne na informácie, ktoré sa týkajú tlaku a kvality vzduchu. Poznáte tak dni, kedy by sa vám mohlo ťažko dýchať a budete si vďaka tomu môcť naplánovať aktivity na tie dni, kedy budú priaznivejšie podmienky.
  • Mokrá vreckovka na čelo. Áno, naozaj to pomáha. Takto si môžete chladiť aj zátylok, temeno hlavy a ďalšie časti tela.
  • Noste ľahké bavlnené alebo ľanové oblečenie v svetlých farbách. Svetlé farby odrážajú slnečné lúče. Tmavé farby ich naopak pohlcujú a tým vás ešte viac zahrievajú. To určite poznáte.
  • Bavlna a ľan, prípadne hodváb, sú ideálne materiály pre ľahké letné oblečenie, pretože umožňujú rýchle odparovanie potu z vašej pokožky. Odparovaním potu sa pokožka ochladzuje a lepšie dýcha. Umelým materiálom sa vyhýbajte. Štítok na oblečení vám prezradí, o aký materiál ide. Ak ide o zahraničný výrobok, bavlna sa skrýva pod slovami: cotton, Baumwoll, coton, bambagia, algodón, хлопок a ľan pod: tow, linen, Leinen, lin, lino, лён.
  • Pite, avšak ani málo, ani veľa. Dávajte prednosť prírodnej a nesladenej vode bez bubliniek. Dobrým nápadom sú aj nesladené džúsy, mlieko a iontové nápoje pre športovcov. Obsahujú totiž soli, ktoré telo potrebuje, a z tela sa dostávajú potom. Sladená a destilovaná voda nie je v horúčavách vhodná. Obyčajnú vodu môžete ochutiť šťavou z citrusov alebo lístkami mäty a medovky, pridajte ľad. Hydratácia je v tehotenstve obzvlášť dôležitá. Pite priebežne, nie až budete mať smäd. Pozor! Pri prehnanom príjme tekutín môže nastať problém nazývaný „otrava vodou“. Prílišná hydratácia organizmu totiž môže spôsobiť tiež zvýšený úbytok iontových zlúčenín (solí) a tým paradoxne dehydratáciu, únavu svalov, kŕče a dokonca mdloby.
  • Keď sa vám začne motať hlava alebo sa vám urobí nevoľno, okamžite sa schovajte do tieňa a napite sa. Ak to naozaj nebude nutné, pohybujte sa mimo dopad slnečných lúčov, najmä medzi desiatou doobeda a štvrtou poobede.
  • Používajte ochranné krémy, a to aspoň s UV filtrom 20. Ak máte svetlú pleť, používajte radšej UV filter 30 – 40. Natrite sa ale najneskôr 20 minút pred vstupom na slnko, pretože do tej doby filter neúčinkuje a mohli by ste sa i natretá spáliť. Pleť tehotných žien je kvôli hormonálnym zmenám náchylnejšia k spáleniu a tvoreniu pigmentových škvŕn. UV lúče prechádzajú aj oblečením, takže sa radšej natrite vždy celá.
  • Často sa sprchujte vo vlažnej vode, prípadne striedajte teplú a studenú, tým zaistíte cievam pokožky zdravú masáž.
  • Plávajte. Plávanie vás nielen schladí, ale aj uľaví vašemu sedaciemu nervu, ktorý je v tehotenstve preťažený. Radšej chodte do krytého bazéna. Ak ste pri rybníku alebo pri mori, schovávajte sa čo najčastejšie do tieňa, nebudte vo vode príliš dlho.
  • Noste so sebou fľaštičku vody so sprejom, aby ste si mohli osviežovať (nielen)tvár.
  • Keď budete mať príležitosť, dávajte si nohy hore. Zaistíte si tým dobrý krvný obeh a vyhnete sa opuchu nôh.
  • Obmedzte slané jedlá. Soľ viaže vodu a tak odvodňuje organizmus.
  • Doprajte si „dvadsať“. Z tepla môžete byť naozaj uťahaná a spánok vám pomôže zregenerovať sily. Trochu si pospite, kedykoľvek budete mať chuť. Je to zdravé.
  • Nehanbite sa povedať si o pomoc. Pri vysokých teplotách a pokročilom štádiu tehotenstva nie je vždy jednoduché starať sa o domácnosť. Porozprávajte sa o tom s rodinou, priateľmi a susedmi. Možno radi pomôžu. Prípadne sa môžete obrátiť na platenú službu.

Na Babywebe tiež nájdete:

Bábätko v lete
Tvrdnutie bruška v tehotenstve
Úpal, slnečný úpal a mdloby z horúčavy

6.7.2011 7:51| autor: z dostupných zdrojov spracovala redakcia Babyweb.sk

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa k odberu nášho newsletteru alebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist