11. 12. 2016  |  Meniny: Hilda

Tradičné cukrovinky netradične

Vyskúšajte niekoľko tipov na zdravší variant tradičných vianočných cukroviniek. Pokojne môžete podľahnúť pokušeniu a nezostať iba pri pár kúskoch. A čo je dôležité: V žiadnom prípade nerezignujeme na vynikajúcu chuť. Pečenie navyše predstavuje kopu zábavy aj pre deti.

Tradícia vianočného pečenia je u nás silnejšia ako smažený kapor so šalátom. Ku sladkostiam sa však viaže aj obava z priberania na hmotnosti a nepríjemný pocit, že sme (nielen detský) organizmus vystavili záťaži. Aj vianočné cukrovinky môžu byť zdravé. Vyskúšajte naše recepty alebo zmeňte suroviny vo vašich obľúbených receptoch podľa nasledujúcich odporúčaní.

ZDRAVÉ ZA NEZDRAVÉ:
Bielu múku nahraďte špaldovou alebo pšeničnou a ražnou celozrnnou múkou. Biela múka neobsahuje vlákninu, vitamíny ani minerály, ktoré sú vo vrchnej časti zrna a rozomletím sa úplne odstránia. Biela múka je prakticky iba škrob a lepok z vnútra zrna, zahlieňuje organizmus, zalepuje črevá a urýchľuje starnutie.

Biely cukor nahraďte prírodnými sladidlami alebo rôznymi druhmi sirupov, dobrými pomocníkmi budú med, stévia, javorový alebo ryžový sirup, jačmenný slad, pšeničný sirup, sirup z agáve. Nenadarmo sa o bielom rafinovanom cukre vraví, že je to biely jed. Napriek tomu, že na jazyku najskôr cítime sladkú chuť, je prudko kyselinotvorný. Cukor ničí črevnú mikroflóru, vyvoláva zápaly, odoberá z organizmu minerálne látky a živiny.

Prášok do pečiva nahraďte vínnym kameňom alebo bio kypriacim práškom.
Klasický kypriaci prášok do pečiva obsahuje fosforečnany. Použite vínny kameň čiže prášok bez fosfátov, predáva sa aj ako bioprášok do pečiva.

Bežné sladené marmelády nahraďte rozmixovaným čerstvým ovocím.
Marmelády obsahujú predovšetkým množstvo jednoduchého cukru a konzervanty. Etikety vás síce lákajú na ovocie, ale pri podrobnom preskúmaní môžete zistiť, že ovocný podiel je minimálny a väčšinu obsahu tvoria dve tretiny cukru.

Kandizované ovocie nahraďte nesírenými hrozienkami, marhuľami alebo slivkami. Kandizované ovocie obsahuje ďalšie cukry, ktoré sú v cukrovinkách zbytočné.

Rastlinný tuk nahraďte kvalitným maslom a za studena lisovanými olejmi (na pečenie je najvhodnejší sezamový olej). Niektoré tuky obsahujú trans-tuky, ktoré sú veľmi nebezpečné pre diabetikov, zvyšujú riziko vzniku rakoviny, srdcovo-cievnych zrazenín, zápalov a zužujú cievy.

Mlieko nahraďte ryžovým, sójovým, ovseným alebo orechovým mliekom. Kravské mlieko je pre človeka veľmi ťažko stráviteľné, je vysoko alergénne a zahlieňuje organizmus.

Viete, že tradičná rodina má na vianočnom stole v priemere 8 druhov vianočných cukroviniek? Tu je našich osem zdravých receptov:

Linecké pečivo
Potrebujeme: 150 g celozrnnej pšeničnej múky, 100 g hladkej plnotučnej sójovej múky, 100 g kvalitného oleja, napríklad sezamového, 60 g sirupu z agáve, citrónovú kôru, niekoľko lyžíc vody.

Zo surovín vypracujeme vláčne cesto, ktoré dáme na pol hodiny v mikroténovom vrecku do chladničky odpočinúť. Cesto vyváľame na hrúbku asi 5 mm, vykrajujeme rôzne tvary a pečieme na suchom plechu pri teplote 160 °C.

Javorové zázvorky
Potrebujeme: 90 g javorového sirupu, 60 g masla, 125 g pohánkovej múky, 2 lyžičky mletého zázvoru, ½ lyžičky bioprášku do pečiva.

V kastróliku rozpustíme maslo, pridáme javorový sirup, na miernom plameni rozpustíme a dobre premiešame. Odstavíme z ohňa a necháme vychladnúť. Do misy dáme pohánkovú múku, zázvor a kypriaci prášok. Zmes premiešame, pridáme vychladnutý tuk s javorovým sirupom a vypracujeme hladké cesto. Z cesta vyvaľkáme guľôčky približne vo veľkosti orecha a naskladáme ich na plech vyložený papierom na pečenie. Guľôčky lyžicou opatrne sploštíme. Plech so zázvorkami vložíme do rúry, ktorú sme predhriali na 180 °C. Pečieme asi 15 minút.

Špaldovo-kukuričné sušienky
Potrebujeme: 300 g špaldovej celozrnnej hladkej múky, 200 g rastlinného tuku v biokvalite, 100 g jačmenného sladu (alebo ryžového sirupu).

Suroviny spracujeme na cesto a necháme vychladiť 1 hodinu v chladničke. Cesto rozvaľkáme a vykrajujeme rôzne tvary. Pečieme v rúre pri 150 °C asi 15 minút.

Prečítajte si tiež:

• Zdravá výživa
• Majú vaše deti rady sladkosti?

Medové perníčky
Potrebujeme: 850 g ražnej celozrnnej múky, 3 vajcia, 4 veľké lyžice medu, 200 g trstinového cukru, 1 perníkové korenie, štipku citrónovej kôry, 25 g masla, 1 bioprášok do pečiva.

V mise zmiešame celozrnnú múku, trstinový cukor, vajce, perníkové korenie, maslo, prášok do pečiva a primiešame med. Dobre zamiešame a vypracujeme hladké cesto. Necháme ho odpočinúť. Vyváľame na plát hrubý 4 mm a formičkami vykrajujeme rôzne tvary. Naukladáme na plech vyložený papierom na pečenie a upečieme v stredne vyhriatej rúre.

Karobové medvedie labky
Potrebujeme: 350 g celozrnnej pšeničnej múky, 200 g masla, 150 g trstinového cukru, 140 g mletých orieškov, 20 g karobu, niekoľko lyžíc vody, ½ lyžičky škorice.
Zmiešame múku, cukor, karob, škoricu a oriešky a následne s maslom a niekoľkými lyžicami vody vypracujeme cesto. Necháme krátko odležať a potom naplníme formičky. Na plechu pečieme pri teplote 165 °C.

Kokosové guľôčky
Potrebujeme: 100 g mandlí, 30 g hrozienok, 1 lyžičku škorice, kokosovú múčku, na dosladenie med alebo sirup z agáve.

Mandle a hrozienka namočíme do vlažnej vody na 10-12 hodín. Mandle olúpeme. Do mixéra vložíme mandle, hrozienka a škoricu. Ak je hmota na tvarovanie príliš riedka, pridávame kokosovú múčku. Tvarujeme guľôčky a obaľujeme v kokose. Verzia pre labužníkov: do hmoty pridáme trochu umu alebo čili. Hotové guľôčky obalíme v karobe alebo v bio nepraženom kakau.

Tyčinky z ovsených vločiek
Potrebujeme: 250 g ovsených vločiek, 90 g medu, 90 g javorového sirupu, 100 g sezamového oleja.

V kastróliku rozpustíme tuk a vmiešame javorový sirup. Do zmesi prisypeme ovsené vločky a spracujeme na redšie cesto. Plech vymastíme maslom a nalejeme naň cesto. Rúru rozohrejeme na 180 °C a pečieme asi 30 minút. Z vychladnutého cesta nakrájame tyčinky.

Venčeky s pšenom
Potrebujeme: 150 g celozrnnej pšeničnej múky, 150 g instantnej pšenovej kaše, 70 g sirupu z agáve, 120 g kokosovej strúhanky, 100 g masla, vodu.

Sypké prísady zmiešame, pridáme niekoľko lyžíc vody, maslo a vypracujeme hladké cesto. Tvoríme úhľadné venčeky alebo rôzne tvary, ktoré poukladáme na suchý plech. Pečieme pri 160 °C.

Za odbornú spoluprácu ďakujeme Jane Hrebíčkovej, špecialistke na zdravú stravu.

Koľko druhov vianočných cukroviniek tradične pečiete? Zaujali vás naše recepty a vyskúšate nejaký? Ktoré vianočné sladkosti sú vaše najobľúbenejšie? Svoje príspevky píšte do fóra alebo pod článok.

Na Babywebe tiež nájdete:

Prečo sú biopotraviny iné?
Papám rukou!
Jedálny lístok pre tehotné

11. 12. 2013 |

Naposledy navštívené