11. 12. 2016  |  Meniny: Hilda

Diéta počas dojčenia

Počas dojčenia stúpajú nároky na metabolizmus ženy. Energetický výdaj sa zvyšuje približne o 2 000 až 2 500 kJ. Zároveň sa na tvorbu materského mlieka spotrebováva z organizmu ženy množstvo živín, predovšetkým bielkovín, tukov a minerálov, ako sú vápnik, železo, zinok a iné prvky. Kvalita a množstvo stravy dojčiacej ženy ovplyvňujú nielen zdravie matky, ale predovšetkým zdravie dieťaťa.
foto: Profimedia

Zásoby živín závisia nielen od súčasného, ale aj predchádzajúceho príjmu potravy. Ak ste počas tehotenstva držali diétu či trpeli vracaním a nechutenstvom, je pravdepodobné, že zásoby živín vo vašom tele budú nedostatočné a počas dojčenia bude nutný vyšší príjem živín.

Keď chýba...

Ak vaše tehotenstvo prebiehalo bez nezdravých výživových výkyvov, potom ani krátkodobý nedostatočný príjem živín nemusí ovplyvniť vaše zdravie a zdravie vášho dieťaťa. Nutný je predovšetkým pravidelný príjem tých živín, ktoré sa ukladajú do zásoby. Sú to niektoré bielkoviny, vitamíny skupiny B a C a niektoré minerály, napríklad sodík, draslík či chlór. Naopak, tuky, sacharidy, vitamíny skupiny A, D, E, železo, zinok a vápnik nedostatočný príjem živín tak ľahko neovplyvnia a ich koncentrácia v materskom mlieku neklesá. Niektoré živiny, ako sú bielkoviny, kyselina listová, vitamín D, vápnik, železo, zinok a meď musia byť vždy v materskom mlieku zachované a pri nezdravom spôsobe stravovania sa tieto živiny vyplavujú na úkor zdravotných rizík matky.

Matka je najčastejšie ohrozená spaľovaním svaloviny, budúcou osteoporózou a nedostatkom vitamínov. Tvorba mlieka je nedostatočná.

Keď matka trpí nedostatočnou vyživou, je dieťa ohrozené „chudým“ mliekom, ktoré nemá dostatočnú energetickú hodnotu, neobsahuje dostatočné množstvo protilátok, bielkovín, vitamínov a minerálov. Pretože v prvom roku výrazne rastú a zrejú orgány vrátane mozgu, hrozí dieťaťu deficit nielen vo fyzickom, ale aj v psychickom vývoji.

Čítajte tiež:

Na čo si teda dať pozor?

  • Počas dojčenia zvýšte príjem kilojoulov asi o 2 000 kJ na deň.
  • Zvýšte príjem bielkovín v strave o 15 g na deň. Napríklad žena, ktorá váži 70 kg, by mala jesť približne 85 g bielkovín za deň.
  • Myslite na kvalitné zastúpenie tukov, voľte olivový či repkový olej, vyhnite sa nadmernému príjmu živočíšnych tukov a transmastných kyselín z margarínu či zo sladkého tučného pečiva. Jedzte dostatok rýb, ktoré obsahujú omega 3 mastné kyseliny, ktoré sú nášmu zdraviu prospešné.
  • Snažte sa jesť dostatok mliečnych výrobkov a rôznych druhov semienok, aby ste mali dostatočný prísun vápnika a zinku. Vhodnými potravinami sú polotučné či nízkotučné mlieko, kyslomliečne produkty, syrovátka, cmar, nízkotučné krémové či tvrdé syry a netučný tvaroh. Myslite na to, že vápnik znižuje vstrebávanie železa v organizme, preto konzumujte mäso, vajcia, zeleninu a mliečne výrobky oddelene.
  • Ovocie a zeleninu jedzte 5-krát denne. Väčšina ovocia je dobrým zdrojom vitamínu C, žlté a oranžové ovocie je tiež zdrojom betakaroténu, draslíka a pektínu. 
  • Pečivo konzumujte najlepšie celozrnné 3-krát denne. Celozrnné pečivo je bohaté na vitamíny skupiny B, minerály a vlákninu. Je vhodné voliť grahamové pečivo, ražné pečivo či chlieb, müsli. Vyhýbajte sa sušienkam, tučným sladkým buchtám, koláčom a knedličkám.
  • Vyhnite sa káve, teda príjmu kofeínu, a nadbytočnému príjmu alkoholu. Kofeín je však okrem kávy obsiahnutý aj v čaji a kolových nápojoch a pri konzumácii sa vylučuje do materského mlieka. Vysoký príjem kofeínu môže spôsobiť u dojčaťa nepokoj, podráždenosť a poruchy spánku. Kávu odporúčame piť maximálne 2-3-krát za deň. Nadmerná konzumácia alkoholu má priamy vplyv na psychický vývoj dieťaťa, čo sa môže aktuálne prejaviť poruchami spánku a nepokojom. Alkohol je najlepšie úplne vylúčiť, inak odporúčame maximálne 1 pohárik denne.

Ohrozuje odmietanie mäsa a mliečnych výrobkov vývoj dieťaťa?

Vegánstvo

Vegánka je žena, ktorá nekonzumuje žiadne živočíšne výrobky a ktorej strava je výhradne rastlinného pôvodu. U detí matiek na makrobiotickej strave boli zaznamenané známky podvýživy, oneskoreného rastu a psychomotorického vývoja.

Vegetariánstvo

Vegetariánka je žena, ktorá konzumuje prevažne rastlinnú stravu a odmieta živočíšnu stravu vrátane vajec a mliečnych výrobkov. Ale aj deti žien, ktoré konzumujú mliečne výrobky, sú ohrozené nedostatočným príjmom vápnika, železa a vitamínu B12 z materského mlieka.

3. 8. 2016 |

Naposledy navštívené