11. 12. 2016  |  Meniny: Hilda

Ako chrániť seba i deti pred tlakom reklamy?

Nepracujú, nezarábajú, sotva sa naučili chodiť a rozprávať, niektoré sa ešte ani nenarodili – napriek tomu sú pre obchodníkov veľmi zaujímavou cieľovou skupinou. Deti a ich potreby sú často určujúce pri tom, čo rodičom skončí v košíku. Aj preto výrobcovia a obchodné reťazce vynakladajú nemalé prostriedky na reklamu zacielenú na najmenších. Ako to funguje a dá sa tomu nejako zabrániť?

Nakúpiť všetko potrebné na jednom mieste a v čo najkratšom čase – to je veľmi výhodné a rodičia túto možnosť radi využívajú. Obchodné reťazce o tejto tendencii vedia a snažia sa z nej vyťažiť maximum.

Sú rôzne možnosti, ako dostať lukratívnu skupinu čerstvých rodičov do obchodného domu. Veľmi účinné sú zľavové akcie – predovšetkým na detský spotrebný tovar, ako plienky a dojčenská výživa. K obľúbeným marketingovým metódam patria aj vernostné karty lákajúce na zľavy.

Karty ako vyzvedači

Že je to príjemný a nevinný spôsob, ktorým nám obchodníci dávajú rôzne benefity za vernosť? Zákaznícka karta – koľko ich každý z nás nosí v peňaženke! Čo z nej môže obchodník zistiť? Prekvapivo veľmi veľa.

Dosah takýchto marketingových nástrojov ukazuje napríklad kauza z Minnesoty, keď obchodný reťazec Target vedel o tehotenstve tínedžerky skôr ako jej otec. Na základe údajov z jej zákazníckej karty (nákup voľného oblečenia, telového mlieka a kyseliny listovej) jej začal zasielať zľavové kupóny na plienky, čo viedlo k prezradeniu dovtedy utajeného tehotenstva.

Rodičia si však často neuvedomujú, ako draho sú benefity vernostných kariet vykúpené. Supermarkety sa vďaka nim o domácnostiach svojich zákazníkov dozvedajú takmer všetko. Na základe algoritmov sú schopné odhadnúť, či sa ich klient rozvádza, má malé deti či záhradku. Následne dokážu pružne reagovať a zasielajú zľavové kupóny priamo na mieru svojim klientom. Posilňujú tak ich sklon nakupovať stále na rovnakom mieste," vysvetľuje Lukáš Zelený, vedúci právneho oddelenia dTestu.

Každý vek pozná svoj trik

Deti sú ľahkým terčom reklamy – nadchnú sa prakticky pre čokoľvek, sú manipulovateľné a páčia sa im farebné veci.

Reklama zameraná na malé deti býva animovaná, farebná, zdôrazňuje prvky harmonickej rodiny – matka, otec a bezpečie. Už veľmi malé deti si vedia zapamätať chytľavú melódiu a text reklamy.

Deťom školského veku sa naopak začínajú páčiť reklamy, ktoré im pomáhajú psychicky sa oddeliť od rodičov a stať sa súčasťou partie vrstovníkov. Reklama pre staršie deti býva hraná a figurujú v nej deti, ktoré sú o dva až tri roky staršie ako cieľová skupina, pretože menšie deti obdivujú tie väčšie.

Veľký efekt sa v reklame dosahuje obsadením seriálových či iných hrdinov. Starší školáci začínajú kladne hodnotiť reklamy, ktoré obsahujú čierny humor.

Obľúbenou marketingovou taktikou sú aj kampane obsahujúce prvok zbierania. Napríklad šmolkové kartičky priniesli reťazcu Albert v roku 2011 niekoľkonásobné zvýšenie predaja a posilnili vnímanie marketu ako tzv. „rodinného".

Čítajte tiež:

Existuje obrana?

Ako svoje deti učiť prežitiu v marketingovej džungli? Psychologička PhDr. Romana Mazalová odporúča: „Je vhodné učiť deti spotrebiteľskej gramotnosti od najútlejšieho veku. Už tie najmenšie deti by z úst rodičov mali počuť, že reklama nie je realita a že informácie, ktoré poskytuje, môžu byť zavádzajúce, skreslené a neúplné. Reklamu treba deťom ukazovať ako niečo nezáživné, vypĺňajúce čas. Napríklad televízny spot môžete stlmiť, prepnúť a poukázať na to, že to nie je nič zábavné.

A ďalej dodáva: „Ak dieťa vyžaduje vec, ktorú videlo v reklame, nie je dobré ju rezolútne zamietnuť, len by to zvýšilo atraktivitu výrobku v jeho očiach. Môžete ju vziať do ruky a názorne dieťaťu ukázať a vysvetliť, čo sa vám na nej nepáči, prečo sa vám zdá predražená, nekvalitná a podobne.

19. 12. 2014 | z dostupných zdrojov spracovala redakcia Babyweb.sk
Komentáře k článku
Počet komentářů: 0
Komentáře mohou vkládat pouze registrované a přihlášené uživatelky. Zaregistrujte se nebo se přihlaste.

Naposledy navštívené