6. 12. 2016  |  Meniny: Mikuláš

Airbag a detská sedačka

Pri kolízii môže airbag dospelému človeku zachrániť život. Pre malé dieťa môže predstavovať smrteľné nebezpečenstvo – pri detskej sedačke namontovanej proti smeru jazdy (reboard). Aj pri deaktivovanom airbagu zostáva zvyškové riziko nechceného spustenia. Ukazuje to tragická nehoda s vozidlom VW Golf III. Hoci airbag v zmluvnom servise riadne deaktivovali, pri nehode sa otvoril a smrteľne zranil dieťa pripútané podľa predpisov v spätnej sedačke reboard.
foto: istock.com

Sedačky reboard sa nesmú pri aktivovanom airbagu spolujazdca montovať na sedadlo spolujazdca. Ak je taká inštalácia napriek tomu nutná, musí byť airbag nevyhnutne vypnutý!
Podľa výrobcov vozidiel a modelov existujú rôzne možnosti deaktivácie. Informácie o deaktivácii airbagu získate v zmluvnom servise alebo priamo u importéra vozidla. Ďalšie informácie na tému deti a airbag si môžete prečítať v návode na obsluhu vozidla.

Niektorí výrobcovia automobilov povoľujú umiestenie sedačky iba na zadných sedadlách. Treba dbať na pokyny výrobcu. Ak to povoľuje výrobca detských sedačiek, príp. automobilov, môžu sa inštalovať detské sedačky v smere jazdy na sedadle spolujazdca. Je však nevyhnutné dbať na to, aby detská sedačka bola umiestená čo najďalej od miesta spustenia airbagu (sedadlo spolujazdca posunúť úplne dozadu). Pritom bezpečnostný pás by mal viesť od strešného stĺpika dopredu (vzpriamené operadlo).

Nasledujúci obrázok ukazuje tragické následky umiestenia detskej sedačky na prednom sedadle po aktivácii airbagu:

Bočný airbag

Bočný airbag vďaka oveľa menšiemu objemu negatívne neovplyvňuje bezpečnosť detí a nemusí sa deaktivovať. Napriek tomu sa nesmie hlava dieťaťa nikdy nachádzať v oblasti spustenia bočného airbagu. Špeciálne pri deťoch sa musí dbať na vzpriamenú pozíciu. Treba zabrániť polohe poležiačky našikmo proti strane dverí pre nebezpečenstvo zranenia bočným airbagom.

Rodičia sú zodpovední za správnu polohu dieťaťa posediačky. Ďalšie informácie na tému deti a airbag si môžete prečítať v návode na obsluhu vozidla. Treba dbať na pokyny výrobcu. Predtým s dvoma – dnes s desiatimi airbagmi.

 

12. 5. 2009 |

Naposledy navštívené