1. 5. 2017  |  Meniny: Amarila, Pamela

5 nebezpečných vecí, ktoré by sme mali deťom dovoliť

Myslíte si, že keď budete okolo svojho dieťaťa od narodenia vytvárať „bezpečnú bublinu“, uchránite ho tým pred všetkými nástrahami sveta? Omyl! Ako hovorí Gever Tulley, autor knihy „50 nebezpečných vecí“ a zakladateľ tzv. školy hrou: „Keď zaoblíme každý roh a odstránime všetky ostré predmety, každý malý kúsok na svete, potom, keď prídu deti prvý raz do kontaktu s čímkoľvek ostrým alebo s niečím, čo nie je z oblého plastu, porania sa.“
foto: Profimedia

Žijeme vo svete, ktorý je podrobený čoraz prísnejším predpisom týkajúcim sa bezpečnosti detí. Nezdá sa, že by jestvoval nejaký limit, aké šialené bezpečnostné predpisy ešte môžu byť. Dávame zväzujúce varovanie na každý kúsok plastovej fólie, upozornenia na tégliky kávy, aby nám povedali, že ich obsah môže byť horúci, a nazdávame sa, že každá vec ostrejšia ako golfová loptička je príliš ostrá pre deti do 10 rokov. Kde však tento trend skončí?

Ako sa hranice toho, čo vymedzujeme ako bezpečnú zónu, zmenšujú, odrezávame tým naše deti od cenných príležitostí naučiť sa, ako zaobchádzať so svetom okolo nich. A navzdory všetkým našim snahám a najlepším úmyslom deti vždy vymyslia, ako urobiť tú najnebezpečnejšiu vec, ktorú môžu, v akomkoľvek prostredí, kde môžu.

Preto Gever Tulley založil Školu hrania, ktorej cieľom je v rámci letného programu pomôcť deťom naučiť sa, ako postaviť veci, nad ktorými premýšľajú, s pomocou rôzneho náčinia a elektrického náradia bezpečne. A deti sú nadšené!

Dovoľme teda svojim deťom týchto 5 nebezpečných vecí, vychováme z nich kreatívne, sebaisté bytosti schopné ovládať prostredie okolo seba.

1. Hra s ohňom

Naučiť sa ovládať jeden z najmocnejších živlov prírody je kľúčovým okamihom vo vývoji každého dieťaťa. Je to prvý raz, čo skutočne môže kontrolovať jednu z tých záhadných vecí. Tieto záhady sú odhalené len tomu, kto dostane príležitosť hrať sa s nimi. Pri hre s ohňom sa deti naučia základné zásady týkajúce sa ohňa – o horení, spaľovaní a exhaláciách, naučia sa mať oheň pod kontrolou.

2. Používanie vreckového nožíka

Vreckový nôž je prvý univerzálny nástroj, ktorý nám bol daný – je to špachtľa, je to páčidlo, šraubovák i čepeľ. Je to mocný nástroj dodávajúci silu. V mnohých kultúrach dokonca dávajú nože do rúk už batoľatám. A ukazuje sa, že deti dokážu vyvinúť rozšírený zmysel osobnosti prostredníctvom nástroja už vo veľmi mladom veku. Stačí určiť niekoľko veľmi jednoduchých pravidiel – vždy rež smerom od tela, udržiavaj čepeľ ostrú, nikdy na ňu netlač – a deti týmto veciam rozumejú a precvičujú sa v nich.

3. Hádzanie oštepom

Ukazuje sa, že mozgy detí sú v podstate naprogramované na hádzanie vecí a podobne ako svaly, keď nepoužívate časti svojho mozgu, majú tendenciu zakrnieť. No keď ich precvičujete, každý daný sval pridáva silu celému systému a to isté platí aj pre mozog. Cvičením hádzania vecí dochádza k stimulácii čelných a temenných lalokov, ktoré majú do činenia s vizuálnou ostrosťou, pochopením trojrozmerného priestoru a so štrukturálnym riešením problémov – rozvíja to schopnosť vizualizovať a predvídať veci. A hádzanie je tiež kombináciou analytických a fyzických schopností, takže je to dobré pre tréning celého tela. Tieto druhy úloh zameraných na cieľ rovnako pomáhajú deťom rozvinúť pozornosť a schopnosť koncentrácie.

Čítajte tiež:

4. Rozoberanie prístrojov

Až budete chcieť vyhodiť nejaký prístroj, nerobte to. Rozoberte ho so svojím dieťaťom. Aj keď neviete, na čo jednotlivé časti sú, lúštenie, na čo by mohli byť, je pre deti veľmi dobré cvičenie, ako pochopiť zmysel toho, že môžu veci rozobrať a bez ohľadu na to, aké sú zložité, môžu porozumieť ich častiam a to znamená, že časom môžu rozumieť celku. Je to vedomie toho, že niečo je možné poznať. Tieto „čierne skrinky“, s ktorými žijeme a ktoré považujeme za samozrejmé, sú vlastne komplexné veci vytvorené inými ľuďmi a vy im môžete porozumieť.

5. Šoférovanie auta

Šoférovanie, to je pre deti mimoriadne silný zážitok. Predovšetkým v období, keď ich fascinujú veci ako dinosaury či iné veľké veci vo vonkajšom svete, ku ktorým sa snažia priľnúť. Auto je podobný objekt a ony môžu nasadnúť a riadiť – dostanú možnosť ovládať svet spôsobom, ku ktorému často nemajú prístup. Nájdite veľké prázdne parkovisko, ubezpečte sa, že na ňom nič nie je, posaďte si dieťa na kolená a nechajte ho, nech si vyskúša, aké to je točiť volantom, riadiť auto. Bude to preň nezabudnuteľný zážitok.


Zdroj: https://www.ted.com/talks/gever_tulley_on_5_dangerous_things_for_kids

9. 12. 2016 | Petra Frajová
Komentáře k článku
Počet komentářů: 2
Obrázok používateľa stastnablcha
stastnablcha

tiez som par krat zmrzla ked som videla ako si deti robia na zahrade ohen. Stalo ma to vela sl neist to hned hasit, ale je fakt ze sa nic nikomu nestalo. a decka mali z toho strasnu radost. ale hned ako moje deti dostali nozik (vo veku ked som ho dostala aj ja) a na nase nove drevene dvere urobili značky.. takze mi je jasne ze nozik dostanu az v dospelosti najskor.. 

Obrázok používateľa lenka_samorin
lenka_samorin

u nás sa 5r syn začal hrať s ohňom, keď bol pred Vianocami na návšteve u svokrovcov a zatiaľčo svokor pozeral telku, TOmáš si zapálil servítku o adventnú sviecu a utekal tento horiaci zázrak ukázať tatovi. Ešte že som tam nebola, porazilo by ma a svokra asi tiež z mojho hysterického záchvatu. Teraz aspoň vieme, kto dáva a kto nedáva pozor na deti :-)

Komentáře mohou vkládat pouze registrované a přihlášené uživatelky. Zaregistrujte se nebo se přihlaste.

Naposledy navštívené